اجتماعیاخبار هیدرافغانستاناقتصادیگزارش

قاچاق روزانه هزاران مواشی به ایران

به گزارش شانا به نقل از العربیه؛ رئیس اتحادیه قصابان هرات، گفته است، روزانه تا ۵۰ هزار مواشی از سطح ولایت‌های غربی و شمالی افغانستان به منطقه «ربات قلق» در فاصله‌ ۳۰ کیلومتری شرق شهر هرات آورده می‌شود و بیش‌تر قاچاق از طریق یک گنج مواشی در منطقه‌‌ای موسوم به «ربات قلق» در مربوطات روستای «پوران» ولسوالی انجیل هرات صورت می‌گیرد.

رحیم‌زاده اضافه کرد، به علت قاچاق مواشی به اداره محلی و شهرداری هرات شکایت فرستاده است‌، ولی تاکنون هیچ همکاری با آن‌ها نشده و قاچاق مواشی ادامه دارد.

در همین حال، عبدالصبور رحمانی، رئیس اداره زراعت ولایت هرات با تأیید قاچاق مواشی، مشخص نمی‌کند که این مواشی چگونه و به کدام کشورها قاچاق می‌شود.

وکیل‌احمد کرخی، عضو شورای ولایتی هرات می‌گوید، مواشی به کشورهای ایران و پاکستان قاچاق می‌شود و چندین مورد بحث قاچاق مواشی به ایران را با مقام‌ها در میان گذاشته و با وصف وعده‌های مکرر، اما تا کنون کاری در این بخش صورت نگرفته است.

از سوی دیگر، عبدالقیوم رحیمی، والی هرات با تایید قاچاق مواشی به ایران به روزنامه «اطلاعات روز» گفته است: «قاچاق مواشی جریان دارد، ما برای جلوگیری از قاچاق کار می‌کنیم. به ولسوالان و اداره‌های دولتی دستور داده شده که جلو قاچاق را بگیرند. قاچاق به‌ گونه‌ کامل متوقف نشده، اما ما کوشش داریم که کاملا بند شود.»

قابل ذکر است که افغانستان از طریق ولایت‌های هرات، فراه و نیمروز مرز مشترک با ایران دارد.

دکمه بازگشت به بالا