اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

عطامحمد نور: ما خواهان تأمین روابط خوب با دوستان و برادران تحریک طالبان هستیم

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از بی‌بی‌سی نگاه‌های همه از جمله سیاستمداران افغانستان، رسانه‌ها و کشور میزبان به ملا عبدالغنی برادر، معاون گروه طالبان و رئیس دفتر این گروه در قطر دوخته شده است.

این نشست با سخنرانی سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان و ملا عبدالغنی برادر، معاون گروه طالبان آغاز شد.

سخنرانان هیئت افغانستان و طالبان از صد سالگی روابط تاریخی افغانستان و روسیه به نیکی یاد کردند. با وجود اینکه  بیش‌تر شرکت‌کنندگان سابقه جهادی و جنگ با ارتش سرخ در دهه هشتاد را در کارنامه خود دارند.

نشست‌های بعدی میان هیئت افغانستان و گروه طالبان امروز و فردا ادامه می‌یابد.

در میان شرکت‌کنندگان در این نشست فوزیه کوفی، نماینده پیشین بدخشان در پارلمان افغانستان و تاجور کاکر دیده می‌شوند؛ اما در هیئت طالبان هیچ زنی حضور ندارد.

ضمیر کابلوف، سفیر روسیه در افغانستان به نمایندگی از دولت روسیه خطاب به سیاستمداران افغانستان گفت: امروز فرصت خوبی دارید تا با هیئت طالبان گفتگو کنید.

محمد محقق، رهبر وحدت مردم افغانستان و معاون ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی بر قطع جنگ و خونریزی تاکید کرد. او گفت: «امیدوارم این نشست فرصتی باشد که زبان همدیگر را بفهمیم. هیچ کس در افغانستان بالادستی خارجی را نمی‌خواهد.»

محمدحنیف اتمر، رئیس پیشین دفتر شورای امنیت افغانستان و از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری گفت امیدوار است صدمین سالگرد روابط دیپلماتیک روسیه و افغانستان فصل نوی برای روابط دو کشور باشد. او نیز مثل سخنرانان دیگر از روسیه سپاس‌گزاری کرد و نقش روسیه را برای روند صلح افغانستان مهم خواند.

او گفت: «امیدوارم این آغاز جدی مذاکرات بین‌الافغانی با حمایت دولت روسیه، آمریکا، چین و دیگر کشورهای منطقه باشد.»

کریم خلیلی، رئیس شورای عالی صلح افغانستان در سخنرانی خود از حضور ملا برادر در مسکو ابزار خوشحالی کرد و گفت: «خوشحالم که جناب ایشان بعد از مدت‌ها رنج و فشار در این نشست اشتراک نمودند.» او گفت: صلح زمانی تحقق پیدا می‌کند که مذاکرات بین‌الافغانی به منظور صلح واقعی باشد نه صرف جلسه به خاطر جلسه.»

عطامحمد نور، رئیس اجرایی حزب جمعیت و از چهره‌های سیاسی افغانستان از ساخت‌ و سازهایی که توسط شوروی سابق در افغانستان انجام شده بود، یادآوری کرد. او همچنین اشاره به خشونت‌هایی کرد که با ورود ارتش شوروی سابق در افغانستان رخ داد.

آقای نور گفت: «ما خواهان تامین روابط خوب با دوستان و برادران تحریک طالبان هستیم. ما انتظار صلح واقعی را از ایشان داریم.»

لطیف بهاند، سفیر افغانستان در مسکو در بیانیه کوتاه گفت که به نمایندگی از وزیر امور خارجه افغانستان صحبت می‌کند. او از نقش فعال روسیه در صلح افغانستان قدردانی کرد.

حامد کرزی در سخنرانی خود گفت حمله اتحاد شوروی به افغانستان یک اشتباه بزرگ در تاریخ روابط دو کشور بوده است. به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، نشست مسکو با حضور هیاتی از سیاستمداران افغانستان به رهبری «حامد کرزی» رییس‌جمهور پیشین افغانستان و گروهی ۱۴ نفره با حضور «ملاعبدالغنی برادر» معاون سیاسی طالبان امروز در روسیه در حال برگزاری است.

وی افزود: یک روسیه قوی به نفع همه منطقه است و افغانستان از روسیه می‌خواهد تا در صف اول صلح افغانستان حضور داشته باشد. کرزی همچنین ادامه داد: افغانستان خواهان حضور و نقش فعال کشورهای قدرتمند مانند چین و روسیه در برقراری صلح در منطقه و افغانستان است.

ملا عبدالغنی برادر، معاون گروه طالبان و رئیس این گروه در قطر، سومین سخنران نشست بود. او در سخنرانی کوتاهی از روسیه به خاطر برگزاری این نشست تشکر کرد. ملا برادر، افغانستان را «اشغال‌شده» خواند و گفت برای رسیدن به صلح باید اشغال افغانستان به پایان برسد و سپس از دلاور شهاب‌الدین، عضو هیئت طالبان خواست بیانیه طالبان را بخواند.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که اولین نشست بین الافغانی میان طالبان و سیاستمداران افغان در مسکو برگزار شد و قرار بود که دومین نشست نیز در دوحه قطر برگزار شود که با اختلاف بر سر لیست هیات مذاکره کننده افغان این نشست لغو شد.

دکمه بازگشت به بالا