اجتماعیاخبار هیدراسلایدافغانستانشهروندانگزارشمهاجرت

عالمی بلخی: وزارت مهاجرین برای ۹۵ هزار خانوادهٔ آسیب‌پذیر کمک خواهد کرد

به گزارش شانا به نقل از صدای آزادی؛ سید حسین عالمی بلخی، وزیر مهاجرین و عودت‌کنندگان می‌گوید که این کمک‌ها به خانواده‌های عودت‌کننده در فصل زمستان صورت می‌گیرد.

وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان و سازمان جهانی مهاجرت امروز چهارشنبه از هجدهم دسمبر، روز جهانی مهاجر، در کابل بزرگداشت کردند.

سید حسین عالمی بلخی، وزیر مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان در این نشست به رادیوی آزادی گفت که عودت‌کنندگانی که به افغانستان برگشت می‌کنند، در چندین مرحله کمک دریافت می‌کنند.

به گفتهٔ آقای بلخی، عودت‌کنندگان دارای کارت اقامت، هنگام برگشت‌شان به کشور از سوی کمیساری عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان در مرز کمک دریافت می‌کنند و برای عودت‌کنندگان بدون کارت اقامت و آسیب‌پذیر سازمان جهانی مهاجرت کمک می‌کند.

وزیر مهاجرین و عودت‌کنندگان می‌افزاید حکومت نیز عودت‌کنندگان آسیب‌پذیر را پس از شناسایی کمک می‌کند.

او افزود: «برنامهٔ کمک‌رسانی در برخی ولایت‌ها شروع شده است و در برخی ولایت‌ها شروع نشده است. ۹۵ هزار خانواده آسیب‌پذیر شناسایی شده است که در مجموع حدود ۷۰۰ هزار نفر می‌شود که تحت پوشش این کمک‌ها قرار می‌گیرند.»

به گفتهٔ آقای بلخی، حکومت در بخش کارآفرینی، آموزش‌وپرورش و آموزش حرفه نیز برای عودت‌کنندگان برنامه‌هایی را روی دست دارد.

در همین حال سارا کریکس، سرپرست سازمان جهانی مهاجرت در افغانستان یا «آی‌اوام» به رادیوی آزادی می‌گوید که در صورت تأمین صلح در افغانستان و افزایش عودت‌کنندگان به این کشور، برنامه‌هایی را برای آنان روی دست دارند.

او افزود: «برنامه‌های ما در بخش اقتصاد، اشتغال‌زایی، تأمین سرپناه و آموزش‌وپرورش متمرکز است. ما امیدوار هستیم که در صورت آمدن صلح به افغانستان، افغان‌ها به کشورشان برگردند.»

از روز جهانی مهاجرت در حالی در افغانستان بزرگداشت می‌شود که بر بنیاد آمار وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان در حال حاضر حدود شش میلیون شهروند افغانستان در خارج از کشور به‌ویژه در ایران و پاکستان مهاجر هستند.

به گفتهٔ مسئولان وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان، در سال جاری میلادی نزدیک به ۵۰۰ هزار تن از این کشورها به افغانستان برگشته‌اند.

دکمه بازگشت به بالا