اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

طالبان: درباره حکومت آینده در گفتگوهای میان افغان‌ها تصمیم می‌گیریم

بر اساس گزارش‌ها قرار است هفتمین نشست طالبان و خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح در افغانستان در پایان هفتمین دور سفر وی به منطقه برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از طلوع‌نیوز، همزمان با احتمال برگزاری هفتمین دور گفتگوهای صلح میان آمریکا و طالبان، سخنگوی طالبان مشخص‌ شدن جدول زمان‌بندی خروج نیروهای آمریکایی را از افغانستان پیش‌شرط گفتگوهای میان افغانستانی‌ها خواند.

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در قطر، هرچند از گفتگوها با حکومت چیزی نگفت، اما تأکید کرد که درباره چگونگی حکومت آینده افغانستان، در گفتگوها میان افغانستانی‌ها تصمیم گرفته خواهند شد: «وقتی آمریکا، جدول زمان‌بندی خروج نیروهایش را اعلام کند، این راه را باز خواهد کرد تا افغان‌ها با یکدیگر بنشینند و دربارۀ حکومت آینده گفتگو کنند.»

بر اساس گزارش‌ها، قرار است هفتمین نشست طالبان و خلیلزاد، در پایان هفتمین دور سفر آقای وی به منطقه، برگزار شود؛ اما تاکنون تاریخ مشخص آن معلوم نیست.

با این هم منابع آگاه از گفتگوهای صلح، می‌گویند که اگر گفتگوهای دور هفتم میان آمریکا و طالبان به یک نتیجه مثبت بینجامند، آنگاه گفتگوها میان افغانستانی‌ها برگزار خواهد شد.

سید اکبر آغا، فرمانده پیشین طالبان در این باره گفت: «طالبان در سفر هستند و پس از این سفرها این گفتگوها شروع خواهد شد.»

حسن حقیار، آگاه مسایل سیاسی نیز افزود: «اگر گفتگوهای دور هفتم به نتیجه نرسد، دیگر نه از گفتگوها بین‌ افغانستانی‌ها خبری است و نه با آمریکایی‌ها؛ گفتگوها سال‌ها به تعویق خواهد افتاد.»

در این میان، عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی پس از دیدارش با سران شماری از کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا، از به میان آمدن یک اجماع عمومی دربارۀ صلح افغانستان سخن می‌گوید.»

رئیس اجرایی در نشست دیروز (دوشنبه، ۲۷جوزا) شورای وزیران گفت: «می‌تواند یک فرصت خوب باشد برای وارد کردن فشار بیشتر برای زمینه‌سازی برای صلح و نتیجه بخش شدن گفتگوها.»

خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، تضمین استفاده نشدن خاک افغانستان در برابر دیگران، گفتگوهای میان افغانستانی‌ها و آتش‌بس پایدار، چهار موضوع محوری گفتگوها میان آمریکا و طالبان است. زلمی خلیلزاد گفته است تا هنگامی که دربارۀ همه‌چیز توافق نشود روی هیچ چیزی توافق نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا