اخبار هیدراسلایدافغانستانشهروندانگزارشمهاجرت

شکایت مهاجرین افغانستان مقیم ایران از هزینه سنگین تمدید پاسپورت

هزینه خدمات کنسولی به‌ویژه تمدید اعتبار پاسپورت در نمایندگی‌های افغانستان، موجب فشار مضاعف اقتصادی بر مهاجرین افغانستانی مقیم ایران شده است.

به گزارش شانا قه نبل از تسنیم؛ چند سالی است که با نوسانات بهای ارز و افزایش چشمگیر آن در جمهوری اسلامی ایران، مهاجرین افغانستانی نیز از اثرات تورمی آن به‌شدت متأثر شده‌اند، به‌گونه‌ای که بسیاری از آنان، جبران آن را در برخی از حوزه‌ها، خارج از توان خود برمی‌شمرند.

دریافت خدمات کنسولی از نمایندگی‌های افغانستان منوط به پرداخت هزینه‌هایی است که در عرف بسیاری از کشورها رایج است و روالی معمول به شمار می‌رود؛ اما برای مهاجرین افغانستانی مقیم ایران، تبدیل به یک معضل و هزینه گزافی شده است که هزینه‌کرد آن را تقریباً خارج از توان خود برمی‌شمرند.

هزینه تمدید اعتبار پاسپورت یکی از همان هزینه‌های کمرشکنی است که «دادِ» شهروندان افغانستانی مقیم ایران را بلند کرده است؛ به طور متوسط بسیاری از مهاجرین دارای جمعیت 4 نفر به بالا هستند که مجبورند برای تمدید دوساله اعتبار پاسپورت خود، نفری بیش از 40 دلار بپردازند. این هزینه برای یک خانواده 4 نفره، بیش از 160 دلار می‌شود که با نوسانات قیمت ارز برای بسیاری از خانواده‌ها بیش از درآمد ماهیانه آنان است.

با اینکه شمار دارندگان پاسپورت در مقایسه با دارندگان کارت آمایش، جمعیت کمتری هستند؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهد همین افراد نیز اکثر قریب به اتفاق از جامعه آسیب‌پذیر مهاجرین به شمار می‌روند که بخش زیادی از آنان به دلایل خاص، تن به تبدیل مدارک شناسایی خود از کارت‌های آمایش به پاسپورت داده‌اند؛ دانشجویان و طلاب حوزه‌های علمیه از همین شمار هستند.

با این همه تاکنون تلاش فعالین اجتماعی مهاجرین نیز برای کاهش این هزینه‌ها راه به جایی نبرده است.

در دولت اشرف غنی، بارها نمایندگان مهاجرین درخواست‌های خود را برای مساعدت در این مسئله به گوش مقامات وی رساندند، اما شخص اشرف غنی تا زمان فرار خود حاضر به موافقت با کارگشایی برای شهروندان افغانستانی نشد!

با واگذاری قدرت به طالبان و فرار اشرف غنی، هنوز مشکلات این دسته از شهروندان افغانستانی حل نشده است و آنان همچنان مستأصل به‌دنبال چاره‌جویی حل این مشکل هستند.

دکمه بازگشت به بالا