اخبار هیدراسلایدافغانستانبین‌المللیصلحگزارش

سناتور آمریکایی: هرگونه توافق با طالبان باید در کانگرس بررسی شود

لندسی گراهام، از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا می‌گوید که لازم است هرگونه توافق میان آمریکا و طالبان، به شکل همه‌جانبه از سوی کانگرس و مردم آمریکا بررسی شود.

به گزارش شانا به نقل از صدای آمریکا؛ آقای گراهام هم‌زمان با این، از دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا خواسته است که در امضای توافق‌نامه با طالبان، جانب احتیاط را رعایت کرده و تصمیمی نگیرد که به تقویت گروه‌های افراط‌گرا منجر شود.

او در صفحه تویتر خود نوشته است: «امیدوارم رئیس جمهور و گروه کاریش، درباره تهدید گروه‌های افراطی اسلام‌گرا که از افغانستان متصور است – جایی که حملات یازدهم سپتمبر از آن طراحی شد – تصامیم درست و بادوام اتخاذ کند.»

آقای گراهام افزوده: «منتظرم درباره هرگونه توافق‌نامه صلح با طالبان که آینده حضور آمریکا در افغانستان را متاثر می‌کند، در کانگرس جلسات و نشست‌هایی داشته باشیم و بتوانیم آن را به رای‌گیری بگذاریم.»

اظهارات این سناتور برجسته آمریکا در حالی مطرح می‌شود که به گزارش رسانه‌های آمریکایی، دونالد ترامپ روز جمعه با اعضای ارشد حکومت خود در مورد آینده صلح در افغانستان تشکیل جلسه داده است.

هفته گذشته هشتمین دور مذاکرات آمریکا و طالبان در دوحه به پایان رسید و مقامات گفته‌اند که توافق میان این دو جناح وارد مراحل نهایی خود شده است.

با این حال، آقای گراهام تأکید کرده است که اگر توافق با طالبان، مسئولیت مبارزه با تهدید افراط‌گرایان در افغانستان را از نیروهای آمریکایی گرفته و به طالبان واگذار کند، «اشتباه بزرگی» خواهد بود که منجر به تامین صلح نمی‌شود.

آقای گراهام می‌گوید: «هر توافقی که توانایی آمریکا برای مبارزه جدی با تروریسم را بگیرد، توافق صلح نیست. در عوض، این مسئله راه را برای حملات بیشتر به خاک آمریکا و حمله به منافع آمریکا در سراسر جهان باز خواهد کرد.»

دکمه بازگشت به بالا