اخبار هیدراسلایدافغانستانانتخاباتصلحگزارش

سرور دانش: آمریکا با طالبان درباره نظام سیاسی و قانون اساسی افغانستان بحثی نکرده است

سرور دانش، معاون رئیس ‌جمهور اعلام کرد که هیچ بحثی درباره نظام سیاسی و قانون اساسی افغانستان بین طالبان و آمریکا صورت نگرفته است؛ مذاکرات دولت این کشور با طالبان پس از انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.

به گزارش شانا به نقل از تسنیم، در حالی که طالبان هشدار داده است که مانع برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان خواهد شد؛ اما ظاهراً دولت افغانستان هرگونه آغاز مذاکرات رسمی با طالبان را به برگزاری موفقیت آمیز انتخابات مشورط کرده است.

در بیانیه‌ای دفتر معاونت ریاست جمهوری افغانستان آمده است که درباره مسائل داخلی، دولت افغانستان طرف اصلی مذاکرات صلح با طالبان است.

«سرور دانش» معاون رئیس جمهور تصریح کرد که مذاکرات دولت افغانستان با طالبان پس از ششم میزان و پایان انتخابات ریاست جمهوری این کشور آغاز خواهد شد.

وی گفت که آمریکا هنوز درباره نظام سیاسی و قانون اساسی افغانستان و سایر موارد داخلی مرتبط به دولت این کشور با طالبان بحثی نکرده است.

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که طالبان پیش از این با هرگونه مذاکره مستقیم با دولت افغانستان اعلام مخالفت کرده‌ است.

از «شیرمحمد عباس استانکزی» رئیس تیم مذاکره‌کننده طالبان تا مولوی «عبدالسلام حنفی» و «شهاب‌الدین دلاور» اعضای دفتر سیاسی تاکید کردند که دولت افغانستان تنها به عنوان یکی از طرف‌ها در مذاکرات بین‌الافغانی در کنار سایر احزاب سیاسی می‌تواند حضور یابد اما نه به عنوان دولت رسمی افغانستان.

آغاز مذاکرات بین‌الافغانی که یکی از چهار محور اساسی گفت‌وگوهای آمریکا با طالبان را تشکیل می‌دهد که از نظر کارشناسان عدم انعطاف‌پذیری طالبان در برابر دولت افغانستان ممکن است شانس هرگونه توافق صلح با این گروه را نابود کند.

دکمه بازگشت به بالا