اخبار هیدراسلایدافغانستاناقتصادیبین‌المللیگزارش

سایه‌ تنش‌های هند و پاکستان بر اقتصاد افغانستان

با بالا گرفتن تنش‌ها میان پاکستان و هند، اسلام‌آباد، بندر واگه را به روی کالا‌های بازرگانی کشور بسته کرده است. اتاق تجارت می‌گوید که این بندر یگانه راه ترانزیتی میوه‌های افغانستان به هند بود که با بسته شدن آن صادرات کشور کاهش خواهد یافت.

به گزارش شانا به نقل از تلویزیون یک، پاکستان در واکنش به لغو امتیازهای ویژه منطقه مورد مناقشه کشمیر از سوی هند، در نخست روابط بازرگانی‌اش را با هند قطع کرد و سپس بندر واگه را به روی رفت و آمد موترهای ترانزیتی بست.

از دو روز به این‌سو بندر واگه به روی کالاهای ترانزیتی کشور بسته شده است. از طریق این بندر میوه‌های خشک و تازه افغانستان به دهلی منتقل می‌شود.

بسته شدن این بندر که نزدیک‌ترین راه کالاهای صادراتی کشور به هند است، بازرگانان افغانستان را با مشکل روبرو کرده است.

خانجان الکوزی، معاون اتاق تجارت می‌گوید که بسته شدن این بندر، آن‌هم در اوج فصل صادرات میوه‌جات تازه، بر صادرات کشور اثر منفی می‌گذارد و کشاورزان کم‌درآمد و بازرگانان زیان‌مند خواهند شد.

شماری از آگاهان اقتصادی چون عبدالبصیر عظیمی، افزایش تنش‌ها میان هند و پاکستان را به زیان کشور می‌دانند و به این باورند که این تنش‌ها پروژه‌های بزرگ منطقه‌‌ای به‌ویژه پروژه تاپی را به مشکل روبرو خواهد کرد.

آمارهای رسمی اتاق تجارت نشان می‌دهد که سالانه افغانستان از طریق بندر واگه پاکستان چهل‌ هزار تن میوه صادر می‌کند.

چندی پیش پاکستان حریم فضایی‌اش را نیز به روی هواپیما‌های کشور بسته بود که در نتیجه افغانستان از رهگذر هواپیماهای عبوری نزدیک به سی‌ میلیون دالر زیان کرد و در کنار آن بازرگانان و باشنده‌های کشور در رفت و آمد به دهلی نو، دو برابر هزینه‌های ترانسپورتی را متقبل می‌شدند و پرواز دو ساعت به پنج ساعت افزایش یافته بود.

دکمه بازگشت به بالا