اخبار هیدراسلایدافغانستانحقوق بشرگزارش

ریچارد بنت: وضعیت حقوق بشر در افغانستان به‌شدت نگران‌کننده است

بنت با انتشار تصویری از دیدارش با فعالان زن در توییتر نوشت: «در هفته آینده، نظرات و توصیه‌هایم درمورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان را با مجمع عمومی سازمان ملل متحد به اشتراک می‌گذارم.»

به گزارش شانا به نقل از ایندیپندنت؛ ریچارد بنت در روزهای پایانی سفرش برای نخستین بار در جریان ماموریتش در افغانستان، به پنجشیر سفر کرد. سفر بنت به پنجشیر دقیقا پس از کشتارهای هولناکی که در یک ماه گذشته در پنجشیر گزارش شده‌ است رخ داد. ویدیوها و تصاویر منتشر شده از اسارت، شکنجه و اعدام غیرنظامیان به دست طالبان در پنجشیر در یک ماه گذشته، اسناد و مدارک زیادی در مورد نقض حقوق بشر در اختیار نهادهای بین‌المللی قرار داد.

هم‌زمان با پایان سفر ریچارد بنت افغانستان و بازدید از پنجشیر، مولوی محسن هاشمی، والی امارت اسلامی در پنجشیر، استفاده از تلفن همراه را برای همه افراد امارت و کارکنان ادارات دولتی اعم از نظامی و غیرنظامی ممنوع اعلام کرد.

والی امارت در یک پیام صوتی خطاب به مسئولان ادارات نظامی و غیرنظامی در پنجشیر گفت: «بر اساس دستور ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر امارت، استفاده از موبایل‌های هوشمند در سراسر دره پنجشیر ممنوع است.»

والی امارت هشدار داد که اگر در ایست‌های بازرسی یا در سطح شهر کسی با تلفن همراه دیده شود، گوشی تلفن او ضبط خواهد شد و حق شکایت ندارد.

والی امارت و دیگر مقام‌های این گروه در مورد انگیزه این دستور سکوت کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد انتشار تصاویر و ویدیوها از اسارت، شکنجه و قتل غیرنظامیان در پنجشیر که سبب برانگیختن خشم مردم و اعتراض نهادهای بین‌المللی شد، رهبران این گروه را واداشت برای جلوگیری از رسانه‌ای شدن اتفاق‌ها در مناطقی همچون پنجشیر، مانع استفاده از تلفن‌های همراه شوند.

بر اساس این دستور جدید، هیچ یکی از اعضای گروه طالبان اعم از نظامیان و کارکنان غیرنظامی اجازه استفاده از تلفن همراه را ندارند.

دکمه بازگشت به بالا