اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

ریاست جمهوری افغانستان: تبادلۀ زندانیان معطل شده است

به گزارش شانا به نقل از صدای آمریکا؛ ظرف روزهای اخیر، گزارش‌های ضدونقیضی درباره رهایی و بازگرداندن این زندانیان به بازداشتگاه بگرام منتشر شده بود؛ اما تاکنون مقامات دولت افغانستان در این مورد سکوت کرده بودند.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفته است که تبادله زندانیان طالبان با دو استاد دانشگاه آمریکایی که در اسارت گروه طالبان هستند، «معطل شده» و دلیل آن را «عدم رعایت شرایط» از جانب گروه طالبان است.

آقای صدیقی در پیامی که در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرده، نوشته است: «انس حقانی، مالی خان و حافظ رشید، سه عضو گروه حقانی هنوز هم در بند دولت جمهوری افغانستان قرار دارند. عدم رعایت شرایط از سوی طالبان، باعث معطل شدن پروسه تبادله شده است.»

سخنگوی ریاست جمهوری افزوده است: «دولت افغانستان پروسه تبادله را تحت بازنگری قرار داده و در روشنایی مصالح و منافع علیای کشور اقدام خواهد کرد.»

آقای صدیقی اما توضیح نداده است که گروه طالبان چه شرایطی را در این زمینه رعایت نکرده است.

با این حال، یک منبع در ریاست جمهوری که نخواست نامش فاش شود، گفته است که یکی از دلایل تاخیر در تبادله زندانیان با اسرای طالبان، حمله همان روز در ولایت لوگر بوده است. این منبع همچنین گفته است که هنوز به درستی معلوم نیست که آیا اسرای آمریکایی و استرالیایی طالبان زنده هستند یا خیر.

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان گفته بود که این سه عضو گروه طالبان و شبکه حقانی «به شکل مشروط» آزاد می‌شوند، اما جزئیات این «شرایط» در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است.

قرار بود این زندانیان با دو استاد دانشگاه آمریکایی افغانستان که در سال ۲۰۱۶ از سوی گروه طالبان ربوده شدند، تبادله شوند. اخیراً سخنگوی گروه طالبان، آمریکا را مسئول برهم خوردن این تبادله دانسته است.

سخنگوی این گروه به رسانه‌ها گفته است که زندانیان‌شان در محلی که قرار بود تبادله صورت بگیرد، آورده نشدند. او گفت که دلیل صورت نگرفتن این تبادله برای طالبان روشن نیست و افزود که استادان دانشگاه آمریکایی را به «یک محل مصون» منتقل کرده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا