اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

دکتر محمداشرف غنی: جنگ بر روی کاغذ حل‌وفصل نمی‌شود

راه مدنیت: محمداشرف غنی، رئیس‌جمهور در نشستی در کنفرانس امنیتی مونیخ از تائید رسمی توافق میان امریکا و گروه طالبان خودداری کرد، اما گفت که در عرض هفت تا ۱۰ روز آینده خبر این توافق به‌صورت مناسبی اعلام خواهد شد و هم‌اکنون امریکا و افغانستان موضع یکسانی دارند.

به نقل از دویچه‌وله، اشرف غنی، رئیس‌جمهور خطاب به یک کمیته در محل کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که دولت وی یک رویکرد عملی برای حل‌وفصل جنگ ۱۸ساله افغانستان اتخاذ کرده است. او افزود: قرار نیست ما این جنگ را بر مبنای بحث‌های روی کاغذ حل‌وفصل کنیم.

اشرف غنی در ادامه صحبت‌هایش نیات گروه طالبان را موردتردید قرار داد و گفت که لازم است او بااین‌حال تعهد این گروه شبه‌نظامی را بیازماید. گفته می‌شود که امریکا و گروه طالبان درباره کاهش خشونت‌ها توافق کرده‌اند.

اشرف غنی یادآوری کرد: قرار است یک گام چشم‌گیر روبه‌جلو برداریم و دست به آزمایش بزنیم. این آزمایش مشخص خواهد کرد آیا صلح با گروه طالبان مؤثر است یا خیر. در روزهای اخیر به نظر می‌رسد توافق امریکا و گروه طالبان پس از آن‌که این گروه شبه‌نظامی با کاهش هفت‌روزه خشونت‌ها در افغانستان موافقت کرد نزدیک‌تر از هر زمان دیگر است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا روز پنج‌شنبه گفت که توافق صلح با طالبان بسیار نزدیک است.

اشرف غنی تأکید کرد: ما هم‌اکنون موضعی یکسان داریم. ریسک‌هایی وجود دارد اما ما یک فرصت را می‌بینیم. یک اعتماد دوجانبه بین امریکا و افغانستان مبنی بر این‌که ما می‌توانیم با همکاری یکدیگر در این زمینه عمل کنیم به همین علت تصمیم گرفتیم دیروز یا امروز در این محل توافقی را اعلام نکنیم اما قرار است در عرض هفت تا ۱۰ روز آینده خبر توافق را به شیوه‌ای هماهنگ و تنظیم‌شده اعلام کنیم.

مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا نیز گفت که توافق میان امریکا و طالبان «بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسد.» تحلیلگران می‌گویند که دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهور امریکا مشتاق است قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر آتی توافق صلح با گروه طالبان را امضا کند. منابع نزدیک به فرآیند صلح دوحه می‌گویند که گروه طالبان احتمالاً در فاصله ۲۲ تا ۲۸ فبروری کاهش خشونت‌ها را اجرا کند. اگر این روند موفقیت‌آمیز باشد متعاقب آن امضای یک توافق میان امریکا و گروه طالبان انجام خواهد شد.

بیانیه اشرف غنی در کنفرانس مونیخ درباره احتمال اعلام توافق امریکا و گروه طالبان در روزهای آینده نشان می‌دهد سه طرف اصلی درگیری در افغانستان یعنی امریکا، دولت افغانستان و طالبان متمایل‌تر از هر زمان دیگر برای اجرای یک طرح صلح هستند. رئیس‌جمهور غنی در این نشست با مقامات ارشد امنیتی کشورهای مختلف دیدار کرده است.

خبرنامه‌ای به نقل از وزیران دفاع و خارجه امریکا اعلام کرد که توافق با گروه طالبان احتمال دارد در هفته‌های آینده نهایی شود. رئیس‌جمهور غنی با زلمی خلیل‌زاد نیز در حاشیه این نشست دیدار کرده است.

دکمه بازگشت به بالا