اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

دکتر غنی: یک حکومت ضعیف نمی‌تواند صلح باعزت بیاورد

رئیس جمهور غنی می‌گوید که آینده افغانستان در پایتخت‌ها و کشورهای خارجی تعیین نمی‌شود، بلکه افغان‌ها خود مسیرشان را تعیین خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از شفقنا، رئیس جمهور غنی امروز (یک‌شنبه) در مراسم ادای نماز عید قربان در ارگ ریاست‌ جمهوری گفت که تروریستان با کشتار غیرنظامیان در پی فشارواردن کردن و تسلیم‌ساختن دولت هستند؛ اما افغان‌ها صدها سال است ثابت کرده‌اند که تسلیم فشار نمی‌شوند.

او افزود که صلح با عزت می‌خواهند و اجازه نمی‌دهند باردیگر دختر افغانستان با کیبل زده شوند و فرزندان ما از رفتن به مکتب محروم گردند. غنی تأکید کرد که در صلح باید برابری میان اقوام‌ و زبان‌ها رعایت شود.

 غنی مدعی شد که صلح را از حاشیه به متن آورده و اما اجازه نمی‌دهد که در نتیجه صلح، افغان‌ها بی‌وطن و دردبدر شوند.

او تشکیل حکومت وحدت ملی و صلح با حزب اسلامی را نمونه صلح‌خواهی‌ خودش خواند و گفت که با تشکیل حکومت وحدت ملی نشان دادیم که ما از تاریخ درس گرفتیم و ثابت کردیم که قدرت به خون ریزی نمی‌ارزد. به گفته او، ایجاد حکومت وحدت ملی از جنجال‌های عظیم جلوگیری کرد و ثابت ساخت که راه حل سیاسی برای پایان جنجال‌ها ممکن است.

او گفت که حزب اسلامی گلبدین حکمتیار ۴۰ سال با هیچ حکومت افغانستان صلح نکرد، اما حالا رهبر حزب اسلامی در کابل نامزد ریاست جمهوری است.

رئیس جمهور افغانستان گفت که در نتیجه صحبت‌های او با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا استراتژی جنوب آسیای واشنگتن تبدیل به برنامه صلح شد.

غنی باردیگر تأکید کرد که مذاکرات آنان بی‌قید و شرط است؛ اما صلح با قید و شرط می‌خواهند. صلحی می‌خواهند که اکثریت مطلق افغان‌ها حمایت کنند.

اشرف‌ غنی بر تدویر انتخابات تأکید ورزید و گفت که  انتخابات، عنعنه ملی، حیاتی و ضرورت ملی ماست. بدون قانون اساسی، هیچ معاهده‌‌ای عملی نشده است. حتی در مکه معظمه معاهده امضا کردند، اما عملی نشد.

وی گفت که یک حکومت ضعیف و آن‌هم در پایان دوره قانونی‌اش نمی‌تواند صلح با عزت بیاورد. از همین رو مردم افغانستان به رئیس جمهور آینده خود فرصت بدهند که با اقتدار صلح بیاورد.

اشرف‌ غنی گفت که یکی از بزرگان افغانستان در حضور وزیر خارجه آمریکا در ارگ ریاست جمهوری گفت که رئیس جمهور می‌خواهد برای پنج سال دیگر در قدرت بماند، بنابراین انتخابات برگزار نشود؛ اما من گفتم که مشروعیت رئیس جمهور بعدی از ملت افغانستان برمی‌خیزد، نه از اراده نخبگان سیاسی.

او گفت که برخی‌ها می‌گویند که خارجی‌ها فلان می‌خواهند؛ اما من می‌گویم که آینده را ملت تعیین می‌کند.

او گفت که اگر افغان‌ها وحدت و اتفاق داشته باشند، هیچ قدرت خارجی نمی‌تواند جلو آنان را بگیرند. وی تصریح کرد که آینده افغانستان در کشورهای خارجی تعیین نمی‌شود. آینده افغانستان در داخل افغانستان تعیین می‌شود. ما به گذشته بر نمی‌گردیم، به جلو می‌رویم.

دکمه بازگشت به بالا