اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

دکتر اشرف غنی در اجلاس قلب آسیا: دکتر ناکامورا مصداق روح بشریت بود

به گزارش شانا به نقل از آناتولی؛ محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان دیروز دوشنبه طی سخنانی در هشتمین کنفرانس وزرای امور خارجه «روند استانبول- قلب آسیا» در استانبول اظهار داشت: «شبکه‌های معاند بر افغانستان متمرکز شده‌اند که ما واقعاً در قلب آسیا قرار داریم؛ اما شبکه‌های تروریستی احساس می‌کنند که از نظر آن‌ها افغانستان بهترین موقعیت برای تهدید همه شما هستند.»

وی در ادامه افزود: «عاصم عمر، رئیس القاعده در شبه قاره هند طی عملیاتی در سپتامبر سال ۲۰۱۹ در ولایت هلمند از پای درآمد. آن دسته از مبارزان القاعده که اسیر و کشته شدند، اتباع بیگانه و بیشترشان شهروند پاکستان بودند. شبکه‌های معاند بر افغانستان متمرکز شده‌اند که ما واقعاً در قلب آسیا قرار داریم؛ اما شبکه‌های تروریستی احساس می‌کنند که از نظر آن‌ها افغانستان بهترین موقعیت برای تهدید همه شما هستند.»

تحقق چشم‌انداز افغانستان برای تبدیل شدن به یک دورگرد آسیایی

رئیس جمهور افغانستان خطاب به شرکت‌کنندگان هشتمین کنفرانس وزرای امور خارجه «روند استانبول- قلب آسیا» در استانبول تاکید کرد: «تحقق چشم‌انداز افغانستان برای تبدیل شدن به یک دورگرد آسیایی به استفاده از داشته‌ها، قابلیت‌ها و تجربیات کشورهای شما بستگی دارد. افغانستان به عنوان یک کشور غیرساحلی، نقش مهمی در یک رویکرد مشترک منطقه‌ای برای حفاظت از محیط‌زیست و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر دارد.»

وی افزود: «منافع جامعه جهانی در دو حوزه مهم همگرا است؛ تهدید و ایجاد و گسترش فرصت‌ها. همه ما باید با هم همکاری کنیم تا به راه‌حل‌های خلاقانه و هماهنگ دست یابیم و از همه بسترهای همکاری بین‌المللی و ارتباط منطقه‌ای برای مقابله با این تهدید مشترک استفاده کنیم.»

غنی همچنین اظهار داشت: «ترکیه سهم فعال و قابل‌توجهی از همکاری‌ها را با افغانستان انجام داده است. من می‌خواهم از رئیس جمهور رجب طیب اردوغان به نمایندگی از دولت افغانستان و مردم تشکر کنم که چنین سکویی را برای رسیدگی به این روند فراهم کرده‌اند. روند استانبول – قلب آسیا ابتکاری به رهبری رئیس جمهور اردوغان، خود را به اثبات رسانده است.»

وی در این زمینه گفت: «از دولت و مردم ترکیه به خاطر میزبانی از این کنفرانس به ویژه برای مهمان‌نوازی بی‌نظیرشان سپاسگزارم. ترکیه از سال ۲۰۰۱ تاکنون نقش مهمی در زمینه امنیت افغانستان داشته است. روابط اقتصادی همچنان برقرار است. دوستی میان دو کشورعمیق، بزرگ، محکم و ابدی است.»

ایالات متحده یک شریک قابل‌اعتماد برای مردم و دولت افغانستان است

رئیس جمهور افغانستان از دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به علت سفر اخیرش به افغانستان در رابطه با سیاست‌های جنوب آسیا و حمایت او از روند صلح به رهبری افغانستان تشکر و خاطرنشان کرد: در آخرین سفرم به پاکستان، چشم‌انداز همکاری‌های اقتصادی را ارائه دادم و تمایل دولت و مردم افغانستان را برای ارائه ضمانت‌هایی جهت اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های بزرگ منطقه و تجارت و ترانزیت بیان کردم.»

غنی تاکید کرد: ایالات متحده یک شریک اصلی و قابل‌اعتماد برای مردم و دولت افغانستان با منافع متقابل و احترام متقابل بوده است که ما را قادر کرده است تا با تعهد به حل مسئله و مقابله با تهدیدات و ایجاد و استفاده از فرصت‌ها، اعتماد به نفس داشته باشیم.

دکتر ناکامورا مصداق روح بشریت بود

رئیس جمهور افغانستان در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: من با یادآوری روح یک دوست بزرگ بشردوست و عزیز افغانستان، دکتر تتسو ناکامورا امدادگر ژاپنی که هفته گذشته توسط تروریست‌ها ترور شد، از شما شرکا و دوستانمان تشکر می‌کنم. آنها می‌گویند بزرگترین عشق، عشق به یک غریبه است. دکتر ناکامورا مصداق روح بشریت بود و نشان داد که فرد با بصیرت و تعهد چه کاری می‌تواند انجام دهد.

درس‌های آموخته‌شده می‌تواند به درک متقابل کمک کند

غنی همچنین تاکید کرد: ما برنامه ۷ ماده‌ای خود را در ماه اکتبر امسال برای ثبات اعلام کردیم که ترکیبی از توصیه‌های مردم ما، تمایل جامعه بین‌الملل برای کمک به ما در دستیابی به صلح و همچنین درس‌های مهم آموخته شده از روند صلح گذشته است.

رئیس جمهور افغانستان گفت: از آنجا که دستور کارمان پایان دادن به خشونت و اطمینان از عدم تکرار آن است، من پیشنهاداتی را برای مشورت و پشتیبانی شما برای پیشبرد روند ارائه می‌دهم: اول، ایجاد اجماع درباره درگیری‌ها در افغانستان، مشخص شدن سازوکارها و هماهنگی‌ها بسیار مهم خواهد بود. دوم، دستیابی به توافق با پشتیبانی منطقه‌‌ای و بین‌المللی جهت آغاز یک روند صلح به رهبری افغانستان. ما می‌خواهیم از همه تلاش‌های قبلی برای ایجاد تلاش‌های تقویت شده با هماهنگی با دولت افغانستان درس بگیریم. سوم، ما باید یک سری دیالوگ‌های تقویت‌کننده بین دولت افغانستان و مردم و جامعه منطقه‌ای و بین‌المللی با طالبان را طراحی و پیاده‌سازی کنیم. درس‌های آموخته شده می‌تواند مورد بحث قرار گرفته و به درک متقابل کمک کند.

هدف آتش‌بس و آغاز مذاکرات رسمی با طالبان است

وی در پایان گفت: در فوریه ۲۰۱۹ برای نخستین بار در تاریخ ما، زنان افغانستان یک نشست بزرگی موسوم به لویه جرگه در مورد صلح برگزار کردند. ما منتظر همکاری با شما هستیم تا قدم بعدی را به سمت صلح برداریم؛ بنابراین، سخنان امروزم را با یک دعوت به پایان می‌برم، دعوت‌نامه‌ای به آینده صلح‌آمیزی که منافع متقابل ما در آن تأمین می‌شود، زیرا تهدیدات متقابل ما به طور جمعی مورد بررسی قرار می‌گیرد. اینها اقدامات اساسی هستند که ما طی یک فرایند انجام می دهیم که در نهایت باید به یک صلح پایدار و با عزت منجر شود. امید و هدف ما این است که این مراحل به آتش‌بس منجر شود و مذاکرات رسمی با طالبان را هدایت کند.

دکمه بازگشت به بالا