اجتماعیاخبار هیدراسلایدافغانستانزنانگزارش

دختران در مناطق تحت کنترل طالبان به تعلیم‌وتربیت دسترسی ندارند

به گزارش شانا به نقل از روزنامه راه مدنیت؛ این گزارش با نام «معارف، محدودیت‌های اجتماعی و عدالت در افغانستان زیر سیطرهٔ طالبان» توسط سازمان دیدبان حقوق بشر منتشر شده است. در این گزارش، با ۱۳۴ نفر مصاحبه شده که در مناطق تحت حاکمیت طالبان زندگی می‌کنند؛ در میان مصاحبه‌شوندگان اعضای گروه طالبان نیز شامل هستند.

بربنیاد این گزارش، محدودیت‌های شدیدی در مناطق تحت واپایش طالبان وضع شده و ارزش‌های حقوق بشری نادیده گرفته می‌شود؛ حتی باشندگان مناطق تحت واپایش طالبان حق اعتراض به عملکرد این گروه را ندارند.

گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر به نقل از پتریشیا گاسمن، مسئول بخش آسیایی این سازمان، افزوده است: «طالبان برخی از سخت‌گیرانه‌ترین تدابیر را در مناطق زیر ادارهٔ  خود از میان برداشته‌اند؛ اما هنوز هم اعتراض به مقام‌های طالبان برای مردم دشوار و خطرناک است. به نظر می‌رسد طالبان در پی حاکمیت با ایجاد ترس هستند.»

خانم گاسمن افزوده است: «طالبان آشکارا ادعا می‌کنند که به غیرنظامیان آسیب نمی‌رسانند؛ اما آن‌ها افراد معترض به ورود جنگجویان این گروه به خانه‌هایشان برای حمله بر نیروهای افغانستان را مجازات کرده‌اند.»

طبق این گزارش، در مناطق تحت اداره طالبان به حقوق بشر، آزادی بیان، رسانه‌ها و حریم خصوصی افراد احترام گذاشته نمی‌شود و درعین‌حال دختران به تعلیم‌وتربیه، دسترسی ندارند.

در گزارش این سازمان آمده است که گروه طالبان هنوزهم دستورات دینی چون «امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر» را بر مردم اجرا می‌کند و باشندگان مناطق تحت اداره خود را مجبور به مسجد رفتن می‌کند.

اعضای طالبان در این گزارش معتقدند که محدودیت‌های اجتماعی بازتاب‌دهندهٔ نورم‌ها و مقررات اجتماعی است و درعین‌حال شماری از جوانان طالبان با اعمال محدودیت‌ها مخالف بوده و خواهان آزادی بیشتری هستند.

سازمان دیدبان حقوق بشر از طرف‌های دخیل در روند صلح افغانستان خواسته است که هرگونه توافق با طالبان باید تضمین شود و درعین‌حال، تعهد «قوی» طالبان را نسبت به پذیرش ارزش‌های حقوق بشری دریافت کند.

گروه طالبان تاهنوز درباره انتشار این گزارش واکنشی نشان نداده است.

دکمه بازگشت به بالا