اخبار هیدراسلایدبین‌المللیعلم و فناوریگزارش

دانشمند چینی به دلیل اصلاح ژنتیکی نوزادان به ۳ سال زندان محکوم شد

 سه دانشمند چینی که سال گذشته تولد نوزادانی با اصلاح ژنتیکی را ممکن کرده بودند، روز دوشنبه از سوی دادگاه شهر شنزن چین به جرم انجام یک اقدام غیرقانونیِ پزشکی، به زندان محکوم شدند.

به گزارش شانا به نقل از یورونیوز؛ بنا بر اعلام «شین‌هوا» خبرگزاری رسمی چین، هی جیانکوی که رهبری این گروه تحقیق را برعهده داشت افزون بر سه سال زندان به پرداخت جریمه‌ای به مبلغ ۳ میلیون یوان (۴۳۰ هزار دلار) محکوم شد.

مجازات دو عضو دیگر کمتر بود. «ژانگ رنلی» به دو سال زندان و پرداخت ۱ میلیون یوان و «کین جینژو» به ۱۸ ماه زندان و پرداخت ۵۰۰ هزار یوان محکوم شد.

سال گذشته انتشار خبر تولد اولین نوزادان با ژن‌های دستکاری‌شده یا اصلاح شده جنجالی در محافل علمی بین‌المللی به پا کرد.

هی جیانکوی در نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی اعلام کرد موفق شده است از مسیر اصلاح دی‌ان‌ای، باعث تولد دو نوزاد دختر دوقلو شود که در برابر ویروس ایدز مقام هستند؛ آنهم در حالی که پدرشان به این ویروس آلوده بوده است.

متخصصان علم ژنتیک با اعتراض به این کار اعلام کردند که بنیان اخلاق زیستی به خطر افتاده است. آنها دولت چین را نیز به اهمال کاری در قبال این موضوع متهم کردند.

دامنۀ گستردۀ اعتراضات جهانی باعث شد که دولت چین دستور دهد تحقیقات این سه دانشمند به حالت تعلیق درآید و آنها از سوی پلیس بازجویی شوند.

با پایان تحقیقات قضایی، هر سۀ این افراد به «دستکاری غیرقانونی ژنتیکی جنین به منظور تولید مثل» محکوم شدند.

بنا بر اعلام خبرگزاری «شین‌هوا» در مجموع سه نوزاد از مسیر تحقیقات هی جیانکوی و با ژن‌های اصلاح شده به دنیا آمده‌اند. مقامات چین در ژانویه ۲۰۱۹ تایید کردند که علاوه بر مادر دو دختر دوقلو، زن دیگری نیز از به همین روش باردار شده است.

دکمه بازگشت به بالا