اخبار هیدراسلایدافغانستانزنانگزارش

خشونت طالبان علیه دختران معترض افغانستان

اعتراض‌ها به حمله انتحاری جمعه گذشته به آموزشگاه کاج در دشت‌برچی کابل در حالی همچنان در برخی شهرهای افغانستان و کشورهای دیگر ادامه دارد.

به گزارش شانا به نقل از یورونیوز؛ هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) روز دوشنبه ۳ اکتبر در یک پست توئیتری با تاکید بر اینکه «زنان و دختران افغانستان» عمده قربانیان این حمله هستند، از زخمی شدن ۸۳ نفر دیگر و احتمال افزایش قربانیان با توجه به شدت حادثه خبر داد.

از روز جمعه، برخی شهرهای افغانستان صحنه برگزاری تجمعاتی با حضور غالب زنان، در اعتراض به این حمله و احقاق حقوق پایمال شده‌ آنان است؛ تجمعاتی که به‌ویژه در پایتخت با واکنش شدید طالبان روبرو شد؛ نیروهای امنیتی طالبان با شلیک تیرهوایی زنان تجمع‌کننده را متفرق کردند.

در ولایت هرات نیز طالبان اعتراض دانشجویان دختر را به‌شدت سرکوب کردند. به‌گزارش رسانه‌های محلی دانشجویان فریاد می‌زدند: «نسل‌کشی را متوقف کنید»

نیروهای طالبان در این شهر برای متفرق کردن دانشجویان به خشونت متوسل شدند و در آن‌جا هم دست به شلیک هوایی زدند. به گزارش شاهدان عینی ماموران طالبان اقدام به ضرب‌وشتم دانشجویان معترض کرده‌اند.

به‌گزارش خامه‌پرس در واکنش به فراخوان دانشجویان دانشگاه بلخ، طالبان آن‌ها را داخل دانشگاه زندانی کرده‌اند. برخی گزارش‌ها نیز حاکی از موفق شدن دانشجویان به برگزاری تظاهرات با اندکی تاخیر است.

گزارش‌های رسیده و ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده نیز حکایت از ادامه این اعتراضات در مزارشریف دارد. در مزارشریف دختران با شعار «عدالت عدالت، مرگ بر تعصب» برای توقف نسل‌کشی هزاره‌ها و همچنین برای آزادی و حق تحصیل خود به خیابان آمدند.

گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که دختران دانشگاه کابل نیز قصد برگزاری تجمع را داشتند؛ اما با موج مسمویت غذایی مواجه شده‌اند. وزارت تحصیلات عالی طالبان با تکذیب این خبر اعلام کرد: «مریضی حدود ۵۰ دختر در اثر بی‌احتیاطی در مصرف غذا بوده و در معاینات به‌عمل آمده علایم مسمویت در محصلان دیده نشده است».

دکمه بازگشت به بالا