اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

خبر دادن «سلام رحیمی» از ایجاد شورای عالی مصالحه به رهبری دکتر عبدالله

به گزارش شانا به نقل از اسپوتنیک؛ رحیمی در گفتگو با طلوع‌نیوز اعلام کرد که به‌زودی شورای عالی مصالحه به رهبری عبدالله عبدالله ایجاد خواهد شد و صلاحیت‌های هیئت گفتگوکننده را با طالبان این شورا تعیین خواهد کرد.

اما فریدون خوزون، سخنگوی عبدالله عبدالله می‌گوید که تاکنون هیچ توافقی میان عبدالله عبدالله و اشرف غنی صورت نگرفته است.

او می‌افزاید که حتی تاکنون طرح آقای عبدالله با اشرف غنی شریک ساخته نشده است.

وزیر دولت در امور صلح، در بخشی دیگر از گفتگو، در پاسخ به این پرسش که پانزده فرمانده کلیدی طالبان که در بند دولت افغانستان هستند، چه زمانی آزاد خواهند شد، گفت که این فرماندهان طالبان پرونده‌های پیچیده دارند و رهایی آنان وابسته به پیشرفت‌ها در روند صلح است.

طالبان پیش‌ازاین خواستار رهایی این پانزده فرمانده خود از زندان حکومت افغانستان شده است.

حکومت افغانستان، تاکنون ۳۶۱ زندانی طالبان را از زندان بگرام آزاد کرده است. شورای امنیت ملی می‌گوید که این زندانیان برای تسهیل روند صلح و نیز جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در زندان، آزاد شده‌اند و قرار است ۱۱۳۹ زندانی دیگر طالبان نیز از زندان‌های دیگر افغانستان آزاد شوند.

هم‌زمان با این، طالبان نیز در چند روز گذشته، چهل تن از سربازان نیروهای امنیتی را که در بند داشتند، آزاد کرده‌اند.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، می‌گوید که بیست تن از این سربازان روز گذشته در لغمان آزاد شدند.

سید اکبر آغا، عضو پیشین گروه طالبان می‌گوید که رهایی زندانیان می‌تواند بر روند صلح تأثیر مثبت داشته باشد.

بر بنیاد توافق صلح آمریکا با طالبان، حکومت افغانستان باید تا پیش از آغاز گفتگوها تا پنج هزار زندانی طالبان را آزاد کند و طالبان هم یک هزار سرباز دولتی را رها کنند.

پیش‌ازاین، رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی گفته است که مالی خان، یکی از اعضای برجسته طالبان که در عقرب سال گذشته با دو استاد دانشگاه آمریکایی افغانستان تبادله شد، با بازگشت به پاکستان پیشبرد تدارکات طالبان را در افغانستان به عهده گرفته است؛ اما سلام رحیمی، می‌گوید که دراین‌باره اطلاعاتی در دست ندارد.

هرچند که روند رهایی زندانیان از هر دو طرف آغاز شده است؛ اما تاکنون مشخص نیست که چه زمانی گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان به صورت رسمی آغاز خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا