اخبار هیدراسلایدافغانستانانتخاباتگزارش

حکمتیار: پس از خروج آمریکا حکومت افغانستان سقوط خواهد کرد

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از طلوع‌نیوز؛ گلبدین حکمتیار، هرچند می‌گوید که احتمال دارد انتخابات ریاست ‌جمهوری به تأخیر بیفتد، اما می‌افزاید که به پیکارهای انتخاباتی‌اش ادامه خواهد داد.

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی و نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری، حکومت وحدت ملی را ضعیف توصیف می‌کند و می‌گوید که در صورت خروج آمریکا از افغانستان، این حکومت سقوط خواهد کرد.

آقای حکمتیار که پیش از چاشت امروز (جمعه، ۲۵ اسد) در یک گردهمایی انتخاباتی در کابل سخن می‌گفت، افزود که حکومت وحدت ملی توانایی تصمیم‌گیری در باره مسایل مهم کشور را ندارد.

او تأکید کرد که ایالات متحده در تلاش ایجاد حکومتی در افغانستان است که این حکومت بتواند برای مدتی پس از خروج نیروهای آمریکا از افغانستان، دوام بیاورد.

او افزود: «درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان شکی نیست؛ آن‌ها افغانستان را ترک خواهند کرد. درباره صلح نیز شکی نیست؛ صلح آمدنی است. تحلیل‌های نهادهای آمریکایی نشان می‌دهد که این حکومت نمی‌تواند حتی برای چند هفته، پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، دوام بیاورد.»

همزمان با این، سی‌ان‌ان، گزارش داده‌ که قرار است توافق صلح ایالات متحده با طالبان نهایی شود که بر مبنی آن، شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان از ۱۵هزار به هشت یا ۹ هزار کاهش خواهد یافت.

آقای حکمیتار، وضعیت کنونی افغانستان را شبیه شرایط ۱۹۹۰ در این کشور می‌داند که به گفته او شوروی وقت، داکتر نجیب‌الله، رئیس‌ جمهور پیشین افغانستان را تنها گذاشتند و حکومت او سقوط کرد.

با این همه، او از رهبران حکومت وحدت ملی خواست که فراراه صلح موانع ایجاد نکنند: «صلح آمدنی است؛ هیچ‌کسی نمی‌تواند فراراه آن موانع ایجاد کند. افغان‌ها صلح می‌خواهند. ما از صلح و از پیشرفت در این راستا، پشتیبانی می‌کنیم.»

رهبر حزب اسلامی که برای بیش از ۱۰ سال مخالف مسلح حکومت افغانستان بود، می‌گوید که در ۱۸ سال گذشته بیش از یک میلیون افغانستانی در جنگ‌ها کشته شده‌اند و ایالات متحده و ناتو در تأمین امنیت و ثبات در افغانستان ناکام بوده‌اند.

این نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری اما گفت که احتمال دارد برگزاری انتخابات ریاست‌ جمهوری به تأخیر بیفتد؛ چون به باور وی، انتخابات و صلح همزمان به پیش برده نمی‌شود. با این همه، او افزود که پیکارهای انتخاباتی‌اش را ادامه خواهد داد.

دکمه بازگشت به بالا