اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

توافق آمریکا با گروه طالبان نباید منجر به تضعیف دولت افغانستان شود

به گزارش شانا به نقل از روزنامه راه مدنیت؛ افغانستان در آستانه رسیدن به توافق امریکا و گروه طالبان برای کاهش خشونت‌ها قرار دارد و گفته می‌شود که کاهش خشونت‌ها از روز دوشنبه آغاز خواهد شد. کشورهای منطقه و جهان نیز این روند را نظارت دارند و در آخرین مورد وزیر خارجه پیشین امریکا با اشاره به این‌که باید بخشی از نیروهای ضدتروریسم آمریکایی در افغانستان باقی بمانند، تأکید کرد که توافق صلح در افغانستان نباید منجر به تضعیف دولت مرکزی این کشور شود.

جان کری، وزیر امور خارجه سابق امریکا گفت: توافق صلح در افغانستان نباید منجر به تضعیف دولت مرکزی این کشور شود. این کشور در هجده سال گذشته گام‌های بلندی برای بازسازی برداشته است. کری که در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با دویچه‌وله مصاحبه می‌کرد، افزود: جهان و مردم افغانستان نیازمند صلح هستند و امیدوارم گروه طالبان ساختار فعلی دولت در افغانستان را بپذیرد.

این مقام سابق امریکا نسبت به پیشرفت در گفتگوهای صلح افغانستان ابراز امیدواری کرد و گفت: توافق صلح در افغانستان اما نباید منجر به تضعیف دولت مرکزی این کشور شود. کری با تأکید بر نقش روسیه و چین در استقرار صلح در جهان، تصریح کرد که برای استقرار صلح در جهان، باید تعامل و همکاری بین‌المللی گسترده‌تری صورت گیرد.

وی همچنین در رابطه با خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان نیز گفت: باید بخشی از نیروهای ضدتروریسم آمریکایی در افغانستان باقی بمانند تا درصورتی‌که گروه طالبان عهد خود را شکسته و بخواهد به گزینه نظامی بازگردد با آن‌ها مقابله کند.

وزیر خارجه اسبق امریکا در پایان افزود: کشورهای چین، روسیه و ترکمنستان و سایر کشورها به‌عنوان تضمین‌کننده در توافق صلح افغانستان حضور داشته باشند. پیش‌ازاین وزیر دفاع امریکا اعلام کرده بود که برای سنجش قابلیت طالبان مذاکراتی با این گروه برای یک توقف ۷روزه جنگ در افغانستان در جریان است.

طاها فضل

دکمه بازگشت به بالا