اخبار هیدراسلایدافغانستانپارلمانگزارش

تعطیلات تابستانی پارلمان؛ اختلافات سیاسی مانع معرفی نامزدوزرای کابینه شد

شماری از اعضای مجلس نمایندگان در آخرین لحظات تعطیلات تابستانی، می‌گویند که اختلافات درون حکومت باعث عدم‌ معرفی نامزدوزرا برای گرفتن رای اعتماد شده است.

به گزارش شانا به نقل از روزنامه راه مدنیت؛ پارلمان افغانستان فردا سه‌شنبه (۳۱سرطان) برای ۴۵روز به تعطیلات تابستانی خواهد رفت. باوجود تقاضاها و خواست‌های اعضای مجلس نمایندگان، تاکنون حکومت نامزدوزرای خود را برای رای اعتماد به مجلس معرفی نکرده است.

عدم معرفی نامزدوزرای کابینه به مجلس نمایندگان، شماری از اعضای مجلس را نسبت به تداوم فرهنگ سرپرستی نگران کرده است.

سید جمال فکوری بهشتی، عضو مجلس نمایندگان به روزنامه راه مدنیت، گفت که حکومت هیچ‌گاه به خواسته‌های اعضای پارلمان توجه جدی نکرده است.

این عضو مجلس نمایندگان افزود: با این‌که رییس‌جمهور غنی در اجلاس سالانه پارلمان (۱۵حوت) وعده داده بود که طی ده روز نامزدوزرا و سرپرست‌های ادارات را برای رای اعتماد به مجلس معرفی می‌کند؛ اما از این وعده چهارونیم‌ماه می‌گذرد.

فکوری بهشتی، عدم معرفی نامزدوزرای کابینه را ناشی از اختلافات درونی حکومت می‌داند؛ او می‌افزاید: درحال‌حاضر رییس‌جمهور غنی مسوولیت عدم معرفی نامزدوزرا را به عهده داکتر عبدالله گذاشته است و او نیز تاکنون قادر به معرفی نامزدوزرای خود در کابینه نشده است.

براساس قانون سرپرستی، هیچ فردی نمی‌تواند بیش از دو ماه به‌عنوان سرپرست ایفای وظیفه کند؛ ولی درحال‌حاضر بعضی افراد بیش از یک سال، به‌عنوان سرپرست در ادارات دولتی مشغول به کار هستند.

در همین حال، غلام‌حسین ناصری، عضو دیگر مجلس نمایندگان می‌گوید: عدم معرفی نامزدوزرای کابینه ریشه در اختلافات رهبران حکومت دارد. این عضو مجلس نمایندگان با انتقاد از رهبران حکومت، می‌گوید که آن‌ها در قبال انجام مسوولیت‌های خود برای خدمت‌گزاری به مردم شانه خالی می‌کنند.

غلام‌حسین ناصری افزود: مشکلاتی که پس از اعلام نتایج انتخابات منجر به توافق سیاسی شد هنوزهم پابرجاست. به گفته وی به‌‌علت این مشکلات هنوزهم رهبران حکومت قادر به معرفی نامزدوزرا به پارلمان نشده‌اند.

بااین‌همه، گزارش‌هایی وجود دارد که پس از امضای توافق‌نامه سیاسی میان رییس‌جمهور غنی و عبدالله عبدالله، اختلافات سیاسی بر سر چگونگی تعیینات والی‌ها میان طرفین به وجود آمده است.

براساس این گزارش‌ها، تعیین والیان بغلان، سمنگان، پکتیا و کنر توسط رییس‌جمهور غنی، باعث نارضایتی داکتر عبدالله شده است.

دکمه بازگشت به بالا