اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارشمهاجرت

تظاهرات افغانستانی‌ها علیه دولت ایران در لندن

به گزارش شانا به نقل از العربیه؛‌ معترضان شعارهای ضد دولت ایران سرمی‌دادند و خواهان رسیدگی به بدرفتاری با مهاجران افغانستانی در ایران شدند.

همچنین شماری از معترضان ایرانی از گروه موسوم به «صدای سبز ایران» نیز در کنار معترضان افغانستانی حضور داشتند و علیه اعدام‌های سیاسی در ایران شعار دادند.

این معترضان ایرانی آهنگ «ای ایران» را پخش کردند و تصاویر ایرانی‌های اعدام‌ شده در ایران و پرچم «شیر و خورشید» را با خود حمل می‌کردند.

گفتنی است که صدها تن از افغانستانی‌های مقیم اروپا دو هفته پیش نیز در اعتراض به بدرفتاری دولت ایران با مهاجران افغانستانی  در مقابل سفارت ایران در شهر لندن تظاهرات کرده بودند و شعارهای «کشتار افغان‌ها را متوقف کنید، جان افغان‌ها مهم است و ما عدالت می‌خواهیم» را سر دادند.

یک‌ونیم ماه پیش حادثه غرق شدن مهاجران در منطقه «دهنه ذوالفقار» نقطه صفری ایران – افغانستان رخ داد که شماری از مهاجران افغانستانی نجات یافته از این حادثه مدعی شدند که مرزبانان ایرانی آن‌ها را پس از شکنجه به رودخانه هریرود انداختند؛ اما مقام‌های ایرانی همواره با رد این ادعا گفته‌اند که مرزبانان ایرانی هیچ دخالتی به این رویداد نداشته‌اند.

پس از گذشت یک ماه از حادثه غرق شدن مهاجران، موتر/ خودرو حامل مهاجران افغانستانی در شهر یزد ایران آتش گرفت که مقام‌های ایرانی تایید کردند که در این حادثه سه نفر بر اثر جراحات و سوختگی جان باختند. برخی از مهاجران افغانستانی که از این حادثه نجات یافتند گفتند که موتر حامل‌اش براثر «تیراندازی نیروهای انتظامی ایران» آتش گرفت و وزارت امور خارجه افغانستان نیز این خبر را تایید کرد.

در همین حال، سفارت افغانستان در تهران اعلام کرد که مقام‌های ایرانی مسئولیت تیراندازی به موتر حامل مهاجران افغانستانی در شهر یزد را پذیرفتند.

از سوی دیگر، هیئت افغانستان یک‌شنبه ۲۱ ژوئن ۲۰۲۰ به ریاست محمدحنیف اتمر، سرپرست وزارت امور خارجه در سفری دو روزه وارد تهران شد با مقام‌های ارشد ایرانی از جمله محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران درباره مسایل مختلف دو کشور از جمله «حوادث ناگوار اخیر» علیه مهاجرین افغانستانی گفتگو کرد.

وزارت امور خارجه افغانستان دوشنبه ۲۲ ژوئن اعلام کرد، هیئت افغانستان در سفری دو روزه به تهران با مقام‌های ایرانی درباره مسایل مختلف دو کشور صحبت کردند و در زمینه‌های مصونیت اتباع افغانسنتان پی‌گیری جدی حوادث اخیر مرتبط به جان‌باختن افغان در ایران و راه‌های جلوگیری از تکرار این حوادث، به توافقاتی دست یافتند.

دکمه بازگشت به بالا