اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

ترکی الفیصل: با بن‌لادن دیدار داشتم؛ القاعده ساخته سعودی و آمریکا در افغانستان نبود

شاهزاده ترکی الفیصل، رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی، تأکید کرد که «رویکرد پادشاهی سعودی، پیروی از قوانین اسلامی است و به سیستم اطلاعاتی و حوزه صلاحیت آن اجازه ترور هیچ شخصی را در جهان نمی‌دهد، او افزود، وظیفه این دستگاه، گردآوری آطلاعات، عضوگیری منابع اطلاعاتی و رساندن اطلاعات به مسئولان است.

الفیصل در ادامه بیان کرد: «ملک فیصل اصرار داشت تا اپوزیسیون سعودی در خارج را برای بازگشت به میهن، متقاعد کند و وزارت کشور و فرستادگان پادشاه و سرویس اطلاعات سعودی درهمین راستا ایفای نقش می‌کردند که تا حدی نیز در بازگشت شماری به کشور موفق بودند.

سعودی نقشی در ایجاد القاعده در افغانستان نداشت

الفیصل با بیان اینکه نقش دستگاه اطلاعاتی سعودی در افغانستان، حمایت از تلاش مجاهدین در برابر حمله شوروی و جلوگیری از گسترش این حمله به پاکستان بود، این ادعا را تکذیب کرد که سازمان تروریستی القاعده، ساخته و پرداخته دستگاه اطلاعاتی سعودی و آمریکا در افغانستان بود.

شاهزاده ترکی الفیصل در ادامه سخنان خود در برنامه تلویزیونی «اللیوان» گفت: «همکاری‌هایی میان سعودی و پاکستان برای پشتیبانی از اقداماتی علیه حمله شوروی به افغانستان وجود داشت و میلیون‌ها تن از مجاهدین افغانستانی در اردوگاه‌های پناهندگان در پاکستان جمع شده و داوطلبان یا مجاهدین عرب هم خدماتی را به پناهندگان افغانستانی ارائه می‌دادند؛ اما رهبران عرب القاعده با افغانستانی‌ها در پیشاور تشکیل جلسه دادند که سرآغاز شکل‌گیری سازمان تروریستی القاعده، به‌ویژه هم‌زمان با بروز جنگ داخلی در افغانستان بود، لذا دستگاه‌های اطلاعاتی سعودی و آمریکا به هیچ‌وجه نقشی در این امر نداشتند.»

من هیچ ارتباطی با اسامه بن لادن نداشتم

الفیصل تصریح کرد: «من هیچ ارتباطی با اسامه بن‌لادن نداشتم، اما چند بار در مناسبت‌هایی که سفارت عربستان سعودی در پاکستان برپا شده بود با او ملاقات کردم. سپس او را در جده دیدم که درخواست پشتیبانی اطلاعاتی در یمن جنوبی را برای همکاری با مجاهدین عرب در برابر رویکرد کمونیستی در آن زمان کرد، این همان چیزی است که من آن را رد کردم. در سال ۱۹۹۵، عمر البشیر، رئیس‌ جمهوری سابق سودان، پیشنهاد داد که بن‌لادن را به شرط عدم پیگرد قانونی او به پادشاهی سعودی تحویل دهد؛ اما این پیشنهاد از سوی دولت سعودی رد شد. پس از آن من به درخواست شاهزاده عبدالله بن عبدالعزیز، ولیعهد وقت سعودی، نزد ملاعمر در افغانستان رفتم تا درخواست کنم بن‌لادن را برای محاکمه به ریاض تحویل دهد، اما او این کار را نکرد.

عدم اعتماد به اخوان المسلمین

به‌نظر ترکی الفیصل، اخوان المسلمین قابل اعتماد نیست، زیرا در پادشاهی سعودی فعالیت می‌کرد اما دل در گرو پیمان با رهبر خود داشت و نه اطاعت از ولی امر.

ترکی الفیصل به موجب پادشاه سعودی، در کمیته‌ای که با مشارکت دو فرستاده اخوان المسلمین در جده قبل از حمله عراق به کویت، با آن‌ها ملاقات کرد، اما اخوان المسلمین به‌رغم کمک‌های زیاد کویت به آن‌ها، از حمله صدام به کویت حمایت می‌کرد.

القاعده ىر یمن
توسعه سیستم اطلاعاتی پادشاهی سعودی

الفیصل در ادامه توضیح داد: «زمانی که به ریاست دستگاه اطلاعاتی گمارده شدم، سازمان اطلاعاتی کشور خیلی مختصر و محدود بود، اما پس از کسب اجازه از اولیای امور، دستگاه اطلاعاتی در چهارچوبی قرار گرفت تا درستی و سلامت کار تضمین شود و جلوی سوء‌استفاده از قدرت گرفته شده و نقش دقیق سرویس اطلاعاتی در تعامل با شهروندان سعودی مشخص شود و دستگیری افراد از طریق وزارت کشور و نه مستقیماً دستگاه اطلاعاتی، انجام شود. در همین راستا، کارت‌های منسوب به وزارت اطلاعات باطل شد تا مورد استفاده شخصی قرار نگیرد.

باشگاه اطلاعاتی سافاری

الفیصل اظهار داشت: «باشگاه اطلاعاتی سافاری با توجه به کاهش نقش سرویس اطلاعاتی آمریکا در دهه ۱۹۷۰ تأسیس شد. هماهنگی اطلاعاتی میان پادشاهی سعودی با فرانسه، اروپا، مصر و شماری از کشورهای دیگر علیه کمونیسم شکل گرفت و این باشگاه اطلاعاتی برای دفع هجمه کمونیست‌ها در خاورمیانه و آفریقا مانند کنگو و جیبوتی و نیز دیگر نقاط جهان وارد عمل شد.

  • منبع: وبسایت فارسی العربیه
دکمه بازگشت به بالا