اخبار هیدراسلایدافغانستانحقوق بشرگزارشولسوالی‌ها

تخلیه اجباری خانه‌ها؛ استقرار طالبان در برخی خانه‌های شهروندان پنجشیر و بلخاب

همزمان با سرد شدن هوا در پنجشیر، طالبان به شماری از شهروندان پنجشیر و بلخاب دستور داده‌اند تا خانه‌های خود را تخلیه و منطقه را ترک کنند.

افزون بر این، طالبان شماری از خانواده‌هایی که به خانه مقام‌های حکومت پیشین آواره شده بودند را نیز کوچ داده‌اند. این خانواده‌ها به‌علت جابه‌جایی قرارگاه‌های نظامی طالبان در خانه‌های رهایشی، از منازل خود آواره شده بودند. بر‌بنیاد گزارش‌ها، در تازه‌ترین مورد، طالبان دو خانواده‌ آواره را که در خانه‌های مقام‌های حکومت پیشین در مرکز این ولایت مسکن گزیده بودند، کوچ داده و خانه‌های این مقام‌های حکومت پیشین را به تصرف خود درآورده‌اند.

گفتنی است که طالبان از زمان حا‌کمیت بر کشور، به‌علت مقاومت مسلحانه جبهه مقاومت ملی و برای جلوگیری از حملات احتمالی این جبهه بر مواضع این گروه در پنجشیر، هزاران نیروی مسلح را به این ولایت اعزام کرده‌اند. طالبان در بیش از یک سال گذشته با راه‌اندازی چندین عملیات نظامی، به سرکوب نیروهای جبهه مقاومت ادامه داده‌اند. شهروندان غیرنظامی پنجشیر اما در بیش از یک سال گذشته همواره از آزار‌و‌اذیت، بازداشت، شکنجه و کوچ اجباری توسط افراد طالبان، شکایت دارند.

براساس گزارش‌ها، طالبان به‌علت حضور گسترده جنگجویانشان در پنجشیر، ده‌ها مکتب، خانه‌ رهایشی و حتی مرکز صحی را به سنگر تبدل کرده‌اند. افراد این گروه در این مدت ده‌ها شهروند پنجشیر را به اتهام همکاری با جبهه مقاومت ملی وادار به کوچ اجباری کرده‌اند.

گفتنی است که گزارش‌هایی از کوچ اجباری تعدادی از باشندگان روستای «شاخ‌دار» و مرکز ولسوالی بلخاب، منتشر شده است. طالبان اخیراً به بهانه سرکوب مولوی مهدی مجاهد، فرمانده ناراضی خود در بلخاب، به این ولسوالی به صورت گسترده لشکرکشی کردند.

در این هجوم طالبان بر بلخاب جمع زیادی از شهروندان به کوه‌ها و مناطق دورافتاده گریختند و تعدادی از غیرنظامیان کشته و زخمی شدند. اخیراً نیز به‌علت نگرانی از آغاز درگیری‌های مجدد در بلخاب، این گروه اقدام به تحکیم مراکز نظامی و افزایش نیروهای خود کرده است.

دکمه بازگشت به بالا