اجتماعیاخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

تجمع اعتراضی برخی از ساکنان «جوند» بادغیس به ممانعت طالبان از انتقال مواد غذایی به این ولسوالی

بیش از یک سال از مسدود شدن مسیر مواصلاتی ولسوالی «جوند» ولایت بادغیس توسط طالبان سپری شده است. تاکنون مردم این ولسوالی نیازمندی‌های خود را از مسیرهای فرعی منتهی به این ولسوالی تهیه می‌کردند؛ اما از چندین بدین‌سو طالبان افزون بر مسیر اصلی با ایجاد ایست بازرسی و ماین‌گذاری در مسیرهای فرعی کرده‌اند تا مردم نتوانند مواد غذایی مورد نیاز خود را وارد کنند.

به همین منظور برخی از باشندگان این ولسوالی با آمدن به مرکز قلعه‌نو، از حکومت می‌خواهند تا هرچه سریع‌تر به این مشکل آنان رسیدگی کند. آنان می‌گویند که تمام مسیرها به روی‌شان بسته شده است و اکنون مردم این ولسوالی با وضعیت نامناسبی روبرو هستند.

آنان می‌افزایند: از ده خانه حتی در یک خانه یک کیسه آرد وجود ندارد و طالبان کسانی را که قصد انتقال مواد غذایی و هر مواد دیگری را به این ولسوالی داشته باشند، مجازات می‌کنند.

از سویی هم اعضای شورای ولایتی می‌گویند: باشندگان ولسوالی جوند در فقر، گرسنگی و قحطی شدید به‌سر می‌برند و حتی به علت نبود مواد غذایی و دارویی چند تن جان خود را از دست داده‌اند.

عبدالله افضلی، معاون شورای ولایتی بادغیس می‌گوید: آنان بارها به حکومت محلی و مرکزی وضعیت مردم را گزارش داده‌اند؛ اما تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

در همین حال، فعالان مدنی می‌گویند: این مسئله خطر و هشدار جدی برای حیات شمار زیادی از ساکنان این ولسوالی است.

نجم‌الدین برهانی، سخنگوی والی بادغیس از انتقال مواد غذایی از طریق هوا به باشندگان این ولسوالی خبر می‌دهد. او می‌گوید که به زودی از طریق هوا برای ساکنان جوند مواد غذایی ارسال خواهد شد.

سخنگوی والی بادغیس از نشست بزرگان قوم با افراد طالبان در این ولسوالی خبر می‌دهد و می‌گوید این چالش برای همیشه با میانجیگری بزرگان قوم حل خواهد شد.

 جوند از ولسوالی‌های دوردست ولایت بادغیس است که ۱۶۰ کیلومتر از مرکز این ولایت فاصله دارد. این ولسوالی از ۱۰ سال به این سو به روی کاروان‌های امنیتی به علت حضور گسترده مخالفان مسدود است.

  • ناصر امانی، خبرگزاری شانا، بادغیس
دکمه بازگشت به بالا