اجتماعیاخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

بیش از ۷۰۰ میلیون افغانی کمک شهروندان ۳۰ ولایت به معارف افغانستان

شهروندان ولایت‌های خوست، دایکندی، کاپیسا، وردک، سرپل، بامیان، پنجشیر، سمنگان، بادغیس، قندهار، بلخ، نیمروز، کابل، هلمند، جوزجان، لوگر، هرات، پکتیا، غزنی، فراه، لغمان، کنر، ننگرهار، پروان، فاریاب، بغلان، زابل، تخار، بدخشان و پکتیکا در سال ۱۳۹۸ تعلیمی ۷۷۱ میلیون و ۳۲۷ هزار و ۵۱۰ افغانی به معارف کمک کمک کرده‌اند.

این کمک‌ها در بخش‌ اهدای ۷۱۳.۲۵۵ جریب زمین به ارزش مالی ۳۴۲۸۹۷۱۰۰ افغانی، ساخت ۲۱۰ صنف درسی، اعمار ۸ باب تعمیر جدیدِ مکتب، ترمیم ۳۸۸۷ پایه میز و چوکی، اهدای ۴۶۲ هزار و ۳۵۶ پایه میز و چوکی برای مکاتب، رنگ‌مالی صنف‌های درسی، تهیه مواد لابراتواری برای مکاتب، تهیه کتاب‌های درسی و رفع سایر نیازمندی‌های مکاتب صورت گرفته است .

کمک‌های مردمی از سوی شوراهای مکتب که در ترکیب آن معلمان مؤسسات تعلیمی، والدین دانش‌آموزان، ملا امامان مساجد، اعضای شورای محلی، بزرگان محل، افراد معارف‌دوست و خییر حضور دارند جمع‌آوری و تحت نظارت آنان به مصرف رسیده است .

از سویی هم در سال ۱۳۹۸ تعلیمی اعضای شوراهای مکتب، برای۸۴۴۴  تن از شهروندان کشور در پیوند به اهمیت تعلیم و تربیه دختران برنامه‌های آگهی‌دهی راه‌اندازی کرده‌‌اند.

شوراهای مکتب با برگزاری جلسات منظم ماهانه برای سهم‌گیری فعال اولیای دانش‌آموزان، معلمان و مردم محل در مراحل مختلف تعلیم و تربیه برای حل مشکلات تعلیمی و تربیتی، بهبود کیفیت تعلیم و تربیه، تحیکم روابط میان مسئولان مؤسسات تعلیمی، بهبود وضعیت معارف، آگهی‌دهی درباره نقش آموزش‌یافتگان در جامعه، ایجاد فضای امن و مصون برای دانش‌آموزان و منسوبین مؤسسات تعلیمی و طرح و تطبیق برنامه‌های انکشافی مؤثر در مؤسسه تعلیمی فعالیت می‌کند.

در حال حاضر ۱۳۹۹۹ باب مکتب دارای شورا است و قرار است در تمام مکاتب کشور شوراها ایجاد شود.

وزارت معارف سال ۱۳۹۷ خورشیدی را سال حمایت از معارف و به تعقیب آن از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۹ خورشیدی را به دهه معارف نام‌گذاری کرده است.

وزارت معارف متعهد است تا دهه‌ معارف، دهه‌ پایان مشکلات معارف در سطح کشور باشد.

  • مهسا نبی‌زاده، خبرگزاری شانا
دکمه بازگشت به بالا