اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

بازگشت صدها زن و کودک تاجیکستانی از سوریه

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری فرغانه؛ زبیدالله زبیدزاده، سفیر تاجیکستان در کویت و عراق که هم‌اکنون در دمشق است گفت که با نمایندگان دولت سوریه و مخالفان مسلح دیدار و با آنها درباره موضوعات مربوط به بازگشت هم‌وطنان خود بحث و گفتگو کرده است.

این دیپلمات تاجیکستانی هرچند تاریخ مشخصی را تعیین نکرد؛ اما گفت که اجرای طرح بازگشت اتباع تاجیکستانی حاضر در سوریه در ماه‌های آینده آغاز خواهد شد.

براساس برآورد تقریبی مقامات تاجیکستان، دست‌کم ۵۷۵ زن و کودک تاجیکستانی برجای‌مانده از نیروهای پیوسته به داعش در اردوگاه‌های پناهندگان سوریه به‌ویژه اردوگاه الهول در استان حَسَکه زندگی می‌کنند.

این زنان و کودکان که در زمان آزادسازی سرزمین‌های تحت اشغال داعش به اردوگاه‌های پناهندگان سوریه پناهنده شده‌ بودند، برای بازگشت به وطن از مقامات تاجیکستان کمک خواسته‌اند.

در سال های اخیر حدود ۱۹۰۰ شهروند تاجیکستانی برای پیوستن به شبه‌نظامیان در سوریه و عراق وطن خود را ترک کردند. بسیاری خانواده‌های خود را نیز به آنجا بردند و پس از مرگشان صدها زن و کودک در این کشورها باقی مانده‌اند.

در عراق ممکن است همسران شبه‌نظامیان تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند؛ اما در سوریه  چنین شرایطی نیست؛ هرچند بازگشت آنها به وطن خود به علت مشکلات مربوط به اسناد شناسایی ممکن است دشوار باشد.

دکمه بازگشت به بالا