اخبار هیدراسلایدافغانستاناقتصادیعکسگزارش

بازار گرم خریدوفروش پیشک/ گربه سیاه در کابل

حامد (مستعار) باشنده‌ ناحیه چهارم شهر کابل به علت اینکه می‌داند کاروبارش غیرقانونی است، نمی‌خواهد با خبرنگاران گفتگو کند؛ همین‌قدر می‌گوید که «هر پیشک سیاه‌چشم الفک‌دار را تا ۳ هزار دالر می‌خریم و می‌فروشیم.»

به گزارش شانا به نقل از مرکز خبرنگاری تحقیقی پیک؛ یکی از پیشک‌/ گربه‌فروشان در مرکز ولایت پروان، می‌گوید که پیشک‌ها/ گربه‌ها خواص و نژاد مختلف دارند؛ اما پیشک/ گربه سیاه خالص که چشم‌های ویژه دارد، تا چندین متر ماحول خود زنگ موبایل و اینترنت را قطع می‌کند و به‌همین علت تا ۲۰۰ و ۳۰۰ هزار افغانی خریدوفروش می‌شود.

حشمت‌الله، کارمند یکی از شرکت‌های مخابراتی‌هم می‌گوید که موجودیت نوعی از پیشک‌های سیاه در برخی‌ از مناطق تحت پوشش مخابراتی، سبب قطع و اختلال در آنتن‌دهی گوشی‌های موبایل می‌شود؛ به ‌نقل از منابع اینترنتی آمده ‌است که دو نوع عقیده از مردمان قدیم تاکنون وجود دارد که بعضی ها پیشک سیاه را نماد بدشانسی و نیروی شیطانی می‌دانند و بعضی دیگر هم معتقدند که نقش مفید در همزیستی با انسان‌ها دارند.

پژوهشگران دانشگاه کلارادوی آمریکا در سال ۲۰۱۳ گفته‌اند که تاکنون نتوانسته‌اند علت عدم تمایل پیشک سیاه برای نگهداری و خانه‌گی کردن ‌آن را دریابند و ازهمین‌رو، افسانه‌ها و خرافات کهن را دراین باره بی‌تأثیر نمی‌دانند.

از سوی دیگر، بعضی از فروشندگان با استفاده از شبکه اجتماعی فیس‌بوک، افزون‌ بر پیشک سیاه با انتشار نوارها و نگاره‌هایی از گژدم/ عقرب سیاه، غندل و شوپرک چرمی/ خفاش، با مشتریان و کاربران از ویژ‌گی‌های نام، رنگ و نژاد، قیمت‌ها و درآمدهای ده‌ها و صدها هزار دالری سخن می‌گویند.

درآمدهایی‌ که بعضی از آگاهان امور، برخاسته از فقر و بی‌ثباتی روزافزون و قاچاق و دستبرد سرمایه‌های ملی کشور توسط افراد متخلف و زورمندان می‌دانند.

صمیم صارم، استاد دانشگاه و کارشناس مسایل اقتصادی می‌گوید: «این جانداران، ضمن اینکه بخشی از سرمایه طبیعی و ملی کشور است در پزشکی و حتی اسلحه‌سازی استفاده می‌شوند.»

آقای صارم، رونق بازار سیاه این سرمایه ملی را مایه نگرانی می‌داند و بر مکلفیت حکومت در راستای جلوگیری از آن تاکید می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا