اخبار هیدراسلایدبین‌المللیتحلیلگزارش

بحران اوکراین و هشدارهای آمریکا

از آنجایی که ممکن است روسیه هر لحظه‌ به اوکراین حمله کند، به همین علت کشورهای مختلف دنیا از شهروندان‌شان خواستند هرچه سریع‌تر اوکراین را ترک کنند.

 

مترجم: امیرمحمد احساس
مترجم: امیرمحمد احساس

ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، جاپان، لتوانیا، ناروی، آسترالیا و نیوزیلند به شهروندان‌شان که تاهنوز در اوکراین بسر می‌برند هشدار داده‌اند که هرچه زودتر این کشور را ترک کنند.

جک سلوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به آمریکایی‌ها گفته است که ظرف ۴۸ ساعت اوکراین را ترک کنند و کسانی که این خبر را جدی نمی‌گیرند، انتظار عملیات تخلیه نظامی را نداشته باشند.

آقای سلوان گفته است که اگر روس‌ها حمله نظامی را شروع کنند، از پرتاب بمب‌های هوایی و حملات راکتی استفاده خواهند کرد و با این شیوه جنگ، مردمان زیادی بدون در نظرداشت ملیت‌شان کشته خواهند شد. شماری از تحلیل‌گران وقوع حمله روس‌ها را پس از پایان المپیک زمستانی که در ۲۰ فوریه در کشور چین برگزار می‌شود، محتمل می‌دانند نه قبل از آن؛ اما براساس گزارش آژانس خبری ای‌پی، منابع کشفی واشنگتن دریافته است که روس‌ها چهار‌شنبه پیش‌روی را تاریخ حمله بر اوکراین تعیین کرده‌اند.

در این میان روسیه خواهان تضمین‌هایی از غرب است؛ از جمله این که غرب به روسیه تضمین بدهد که در نزدیکی مرزهای روسیه میزایل نمی‌فرستند، تضمین اینکه اوکراین عضویت پیمان ناتو را دریافت نمی‌کند و زیرساخت‌های نظامی این کشور کاهش می‌یابد. اما غرب خواسته‌های اصلی کرملین را غیرقابل‌قبول دانسته و گفته است که این نیاز به بحث بیشتر و اعتماد‌سازی دارد.

این در حالیست که کاخ سفید تایید کرده است که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا با ویلادیمیر پوتین، همتای روس خود درباره بحران اوکراین تلفنی صحبت خواهد کرد. قابل ذکر است که واشنگتن در روزهای نزدیک تعداد  ۳۰۰۰ سرباز دیگر را به پولند می‌فرستد.

به گزارش شبکه خبری «ان‌بی‌سی» و گزارش‌های استخباراتی ایالات متحده آمریکا، روسیه سربازان خود را در مرزهای اوکراین طوری سازماندهی کرده است که نشان می‌دهد قصد حمله براین کشور را دارد.

عصر جمعه ۱۱ فوریه، وزارت خارجه بریتانیا از شهروندانش خواسته است خاک اوکراین را ترک کنند و در ضمن دستورالعمل سفر به اوکراین را نیز منتشر کرده است که برمبنای آن هیچ شهروند بریتانیا نمی‌تواند به آن کشور سفر کند.

پس از جنوری ۲۰۲۲ و افزایش استقرار نیروهای نظامی روس به مرزهای اوکراین، تهدید‌ها و خطرات نظامی افزایش یافت. با افزایش تهدیدها، سفارت‌ بریتانیا ماموران خود را از کیف بیرون کرد.

صدراعظم بریتانیا، روز جمعه که در نشست مجازی با رهبران ایالات متحده امریکا، ایتالیا، پولند، رومانیا، فرانسه، جرمنی، اتحادیه اروپا و پیمان ناتو صحبت می‌کرد، گفت: من در شرایط فعلی نگران امنیت اروپا هستم.

آقای بوریس جانسون به متحدین «ناتو» گفت ما این را باید به وضاحت بگوییم اگر روسیه به اوکراین حمله کند، بسته‌ای از تحریم‌های ویرانگر و مخرب اقتصادی به اجرا گذاشته خواهد شد. او افزود ولادیمیر پوتین باید فهمیده باشد که مجازات‌های شدیدی که واقعاً مخرب بر اقتصاد روسیه است را به اجرا خواهیم گذاشت. او علاوه کرد که متحدین ما باید برای گسترش مرزهای ناتو در بخش‌های شرقی بکوشند.

آقای جانسون از رهبران کشورهای حاضر در این نشست خواست تا مشترکاً برای حمایت‌های دفاعی و اقتصادی اوکراین دست به کار شوند؛ اما سخنگوی صدراعظم بریتانیا توضیح داد که رهبران در این نشست باهم توافق کردند که در صورتی رئیس جمهور پوتین سیاست تنش‌زدایی را در پیش بگیرد، راه‌های دیگری چون تقویت کوشش‌های دیپلوماتیک نیز وجود دارد.

روسیه در حال برگزاری مانور نظامی بزرگی در بلاروس است و می‌گوید قصد حمله نظامی به اوکراین را نداریم؛ اما مطالبات‌مان را به جانب غرب کتباً مطرح کرده‌ایم.

جمعه ۱۱ فوریه، آقایان والیس و سیرگی شوگ وزرای دفاع بریتانیا باهم دیدار کردند. پس از سال ۲۰۱۳ اولین نشست وزرای دفاع روسیه و بریتانیا  روز جمعه برگزار شد و وزیر دفاع بریتانیا این نشست را سازنده عنوان کرده بود.

  • نویسنده: جورج هیفر، گزارشگر اسکای‌نیوز
دکمه بازگشت به بالا