اخبار هیدراسلایدافغانستانانتخاباتگزارش

انحلال رسمی نهاد ریاست اجراییه

به گزارش شانا به نقل از رسانه‌ها این حکم دو روز پس از انجام مراسم تحلیف ریاست جمهوری صادر شده است. در این مراسم آقای عبدالله هم‌زمان با رقیب دیرین خود دکتر محمداشرف غنی مراسم تحلیف برگزار کرد.

حکم رئیس جمهوری افغانستان که در راستای «تکمیل دوره حکومت وحدت ملی» صادر شده به صراحت بر پایان فعالیت ریاست اجرایی که در دولت قبلی مسئولیت آن را عبدالله عبدالله بر عهده داشت، تاکید کرده است.

در ماده دوم این حکم آمده است: «تمامی فرامین و احکام صادره در مورد ایجاد ریاست اجراییه و شورای وزیران و تقرر رئیس و تفویض برخی از صلاحیت‌ها به رئیس اسبق اجراییه حکومت وحدت ملی و مصارف و امتیازات و اسناد مرتبط به آن از تاریخ ۱۹/۱۲/۱۳۹۸ مدار اعتبار نبوده و ملغی می‌باشد.»

این حکم پس از افزایش اختلاف میان دو رقیب اصلی انتخابات ریاست جمهوری صادر شده است. آقای عبدالله رای کمیسیون مستقل انتخاباتی را که بر پیروزی محمداشرف غنی دلالت دارد، رد کرد و با تاکید بر پیروزی خود در انتخابات، هم‌زمان با رئیس جمهوری منتخب افغانستان، اقدام به برپایی مراسم تحلیف کرد.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان دیروز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت: «ریاست اجرایی دیگر در ساختار و تشکیلات دولت افغانستان نیست.»

عبدالله عبدالله در واکنش به این تصمیم، کلیه احکام و فرامین صادر شده از سوی محمداشرف غنی را فاقد اعتبار خواند و تاکید کرد که به زودی طی حکمی رئیس اجراییه جدید دولت خود موسوم به دولت همه‌شمول را معرفی خواهد کرد.

آقای عبدالله با انتشار پستی فیس‌بوکی همچنین اعلام کرده است که «پس از تحلیف رئیس ‌جمهور دولت همه‌شمول جمهوری اسلامی افغانستان، حکومت وحدت ملی عملاً پایان یافته است.»

سمت ریاست اجرایی در دولت افغانستان سال ۲۰۱۴ میلادی پس از به بحران کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری و با پادرمیانی ایالات متحده آمریکا شکل گرفت. اشرف غنی، پیروز انتخابات سال ۲۰۱۴ پس از اعتراض عبدالله عبدالله نسبت به نتیجه انتخابات در نهایت بر سر یک دولت وحدت ملی با مشارکت وی به عنوان رئیس اجرایی به توافق رسید.

آقای عبدالله که به موجب این توافق شریک نیمی از دولت وحدت ملی افغانستان بود طی دوران مسئولیت بارها از عدم پایبندی شریک خود به توافق یاد شده انتقاد کرده بود.

دکمه بازگشت به بالا