اخبار هیدراسلایدافغانستانبین‌المللیگزارش

انتقادها از حمایت تسلیحاتی ایران از گروه طالبان در افغانستان

شماری از اعضای شورای ملی افغانستان اخیراً ادعا کردند، گروه طالبان برای جلوگیری از عملیات‌های شبانه، از کشورهای همسایه به‌ویژه ایران، تسلیحاتی با توانمندی سرنگونی چرخ‌بال‌ها را دریافت می‌کند.

به گزارش شانا به نقل از العربیه؛ اخیراً چند چرخ‌بال نظامی در ولایت‌های فراه، پکتیکا، هلمند و غزنی سقوط کرده‌اند. چندی پیش یک چرخ‌بال قراردادی وزارت دفاع ملی افغانستان در ولسوالی کجکی هلمند هدف برخورد موشک قرار گرفت و ناگزیر به فرود اضطراری شد.

شماری از اعضای مجلس سنا و مجلس نمایندگان افغانستان به روزنامه «سلام وطندار» گفته‌اند، همکاری میان گروه طالبان و ایران هنوز هم ادامه دارد.

محمدکریم آتل، نمایندهٔ مردم هلمند در پارلمان افغانستان گفته است، در ولسوالی‌های «خانشین» و «گرمسیر» این ولایت سلاح‌های ضبط شده که روی آن‌ها نام ایران نوشته است.

هاشم الکوزی، عضو مجلس سنای افغانستان نیز گفت: «گروه طالبان به سلاح‌های پیشرفته دسترسی پیدا کرده‌اند قابل چشم‌پوشی نیست.»

ولی‌محمد احمدزی، فرمانده قول اردوی ۲۱۵ میوند با آن‌که از کشور خاصی نام نبرد، اما گفت، کشورهای همسایه تلاش دارند با مخالفان مسلح حکومت همکاری کنند و سلاح‌های پیشرفته را در اختیار آنان بگذارند.

اما بسم‌الله وزیری، رئیس ستاد ارتش افغانستان به این روزنامه گفته است، علت سقوط بیشتر چرخ‌بال‌ها «مشکلات فنی» است. به گفته وی «تاکنون شواهدی مبنی بر دسترسی طالبان به سلاح‌های پیشرفته وجود ندارد».

به گفته وی، مسئله دسترسی گروه طالبان به سلاح‌های پیشرفته را بررسی می‌کنند.

قبل از این روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌تایمز» در گزارشی گفته بود، دولت ایران برای هدف گرفتن نیروهای آمریکایی در افغانستان، حمایتش را از گروه طالبان گسترش می‌دهد.

این روزنامه نوشت، افغانستان با ایران مرز مشترک دارد و تنش‌های امریکا با ایران باعث می‌شود که کابل میدان نبرد واشنگتن – تهران باشد.

از سوی دیگر، عبدالوهاب وردک، فرمانده پیشین نیروهای هوایی افغانستان در ۸ جنوری ۲۰۲۰ به شبکه «طلوع نیوز» گفت، دولت ایران به طالبان کمک نظامی می‌کند و جنگجویان این گروه را در مشهد آموزش نظامی می‌دهد.

وردک اضافه کرد، دولت ایران با طالبان روابط نزدیک دارد، جنگ‌های که در غرب افغانستان به‌خصوص در ولایت فراه است سلاح‌های ایرانی دیده شده که به طالبان کمک کردند و جنگجویان طالبان در مشهد ایران آموزش نظامی می‌گیرند.

در همین حال، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا ۷ جنوری ۲۰۲۰ در نشست خبری در واشنگتن اعلام کرد، دولت ایران مخالف روند صلح در افغانستان است. پمپئو تأکید کرد، دولت ایران با گروه طالبان به شمول شبکه حقانی و ملا دادالله رابطه دارد.

از طرف دیگر، برخی از مقام‌های افغانستان نیز در گذشته، دولت ایران را به همکاری و حمایت از گروه طالبان متهم کرده بودند؛ اما مقام‌های ایرانی همواره چنین اتهامات را رد کرده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا