اخبار هیدرافغانستاناقتصادیگزارش

افزایش ۴۲ درصدی محصول گندم امسال در افغانستان

یک بررسی تازه‌ وزارت زراعت، آبیاری و مالداری و اداره‌ ملی احصاییه معلومات کشور نشان می‌دهد که در سال جاری حاصلات کشت‌زارهای گندم در مقایسه به سال گذشته‌ خورشیدی ۴۲ درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش شانا به نقل از شفقنا، این بررسی از سوی ادارات ذکرشده به همکاری «سازمان غذا و زراعت» یا FAO و «برنامه غذایی جهان» یا WFP تهیه شده است.

براساس این بررسی، افزایش ۴۲ درصدی در میزان حاصلات کشت‌زارهای گندم، جلو واردات گندم به ارزش ۴۰۰ میلیون دالر را گرفته و سبب افزایش بیلانس تجارتی کشور نیز خواهد شد.

اکبر رستمی، سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری کشور امروز (دوشنبه، ۳ سرطان) در یک نشست خبری در مرکز رسانه‌های حکومت گفت که افزایش در بارش باران، توزیع به موقع کود و تخم‌های اصلاح‌شده، آبیاری هزاران هکتار زمین جدید، افزایش ساحه‌ی کشت، ترویج و توزیع دستگاه‌های لیزرلیول، در اختیار قراردادن تراکتورهای رایگان برای کشت للمی و آموزش‌دهی دهقان‌ها از سوی وزارت زراعت از عوامل عمده‌ی افزایش حاصلات گندم است.

آقای رستمی همچنان گفت که وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در سال گذشته‌ی خورشیدی در کنار ساخت ۲۳۵ شبکه‌ی آبیاری وگسترش هزاران هکتار زمین‌های تحت آبیاری و زراعت، ۲۰ هزار تُن کود یوریا و ده هزار تُن تخم‌های اصلاح‌شده را نیز به دهقان‌ها توزیع کرده بود.

اکبر رستمی، سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری به نقل از سروی وزارت زراعت و اداره‌ی ملی احصاییه و معلومات گفت: «طی سال جاری ساحه‌ی زراعتی آبی و للمی و ساحه‌ی تحت کشت گندم افزایش یافته و نیز تولیدات مجموعی گندمِ کشور بیش‌تر از ۵.۱ میلیون تُن تخمین شده است که نسبت به سال گذشته ۱.۵۲ میلیون تُن افزایش داشته و در تناسب با ۱۳سال گذشته بیش‌ترین مقدا تولید گندم در سطح کشور پیش‌بینی می‌شود.»

سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در این نشست خبری همچنان گفت که این وزارت در سال جاری به‌منظور افزایش حاصلات دهقان‌ها، در کنار ساخت صدها شبکه‌ی آبیاری، توزیع گندم اصلاح‌شده و کود کیمیایی برای دهقان‌ها را نیز ۵۰ درصد افزایش خواهد داد. به گفته‌ی او، در سال جاری برای دهقان‌ها به صورت «سب‌سایدی» ۳۰ هزار تُن کود یوریا و ۱۵ هزار تُن تخم‌های اصلاح‌شده توزیع می‌شود.

این همه در حالی است که نیازمندی افغانستان به گندم در سال جاری درحدود شش میلیون متریک تُن تخمین شده است. براساس آمارهای وزارت زراعت، کمبود گندم در سال جاری در حدود ۹۰۰ هزار متریک تُن خواهد بود. میزان حاصلات گندم در سال گذشته‌ خورشیدی نیز ۳.۶ میلیون تُن اعلام شده بود.

دکمه بازگشت به بالا