اخبار هیدراسلایدبهداشتبین‌المللیشهروندانگزارشمحیط زیست

افزایش شمار قربانیان آنفولانزا در ایران؛ آیا دلیل شیوع کمبود دارو است؟

به گزارش شانا به نقل از یورونیوز؛ تنها طی روزهای ۹ تا ۱۶ قوس ۸۳۳۳ نفر به علت ابتلا به این بیماری به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند. به این ترتیب با احتساب گزارش‌های پیشین او، شمار مبتلایان به این بیماری از ابتدای قوس تاکنون نزدیک به ۱۰ هزار نفر بوده است.

ایرنا همچنین یکی از علت‌های شیوع گسترده این بیماری در سال جاری را، قوی‌تر بودن نوع ویروس آن در مقایسه با ویروس‌های سال‌های گذشته برشمرد و نوشت که حدود ۹۰ درصد موارد آنفلوانزایی که امسال در کشور شایع است، از نوع ویروس H1N1 گزارش شده که نوع شدیدتر این بیماری و مهاجم‌تر و فراگیرتر است. به نوشته این خبرگزاری، این نوع از ویروس آنفلوآنزا تغییر ژنتیک نیز داده و وحشی‌تر از قبل شده است.

اسماعیل زین‌علی، متخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه نیز در گفتگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه ضمن تایید جهش ژنتیکی ویروس آنفولانزا، دیگر علت‌های شیوع گسترده این بیماری در ایران را «کمبود واکسن و داروی مورد نیاز» برشمرد.

او گفت: «این ویروس هر ۱۰ سال یک جهش ژنتیکی دارد. این بیماری بین انسان، طیور و برخی پستانداران مثل خوک و اسب مشترک است. ویروس‌ها با یکدیگر ترکیب می‌شوند و نوع جدیدی را تشکیل می‌دهند. به همین دلیل قدرت تهاجم آن بیشتر می‌شود.»

اسماعیل زین‌علی همچنین بر این باور است که این بیماری از عراق وارد ایران شده است.

او به گروه‌های پرخطری نیز اشاره دارد که بیش از دیگران در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند و می‌گوید: «زنان باردار، کودکان زیر ۵ سال و افراد بالای ۶۵ سال، همچنین افرادی که بیماری زمینه‌ای و یا نقص سیستم ایمنی بدن دارند، باید بیشتر مواظب باشند و شیوع این ویروس را جدی بگیرند.»

دکمه بازگشت به بالا