اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

نگرانی از گشت‌وگذار افراد مسلح غیرمسئول در ولسوالی امام‌ صاحب کندز

شماری از باشندگان ولسوالی امام صاحب کندز با ابراز نگرانی از گشت‌وگذار افراد مسلح غیرمسئول، می‌گویند که همه روزه افراد مسلح غیرمسئول با اسلحه در شهر و بازار این ولسوالی به چشم می‌خورند؛ اما مقامات محلی جلو گشت‌وگذار این گروه‌ها را نمی‌گیرند.

باشندگان ولسوالی امام صاحب کندز مدعی هستند که افراد مسلح غیرمسئول در این ولسوالی دست به سرقت‌های مسلحانه، ترور و آدم‌ربایی می‌زنند.

خیرالله، یکی از باشندگان ولسوالی امام صاحب، می‌گوید: افراد مسلح غیرمسئول شب و روز در حال گشت‌وگذار هستند و در سرقت‌های مسلحانه، ترور و ناامنی ولسوالی نقش دارند.

به گفته سید نور، یکی دیگر از باشندگان امام صاحب، از وقتی که حکومت محلی چند تن از افراد مسلح غیرمسئول را از این ولسوالی بازداشت کرده است، آنان همانند قبل نمی‌توانند در این ولسوالی گشت‌وگذار و فعالیت کنند.

به گفته او، با پیوستن بیش‌تر این گروه‌ها به پولیس محلی، با دریافت امتیازات و اعاشه، اکنون دست به کارهای خلاف نمی‌زنند. وی می‌افزاید که اگر حکومت محلی به این کار ادامه دهد تمام افراد مسلح غیرمسئول بازداشت یا تسلیم حکومت خواهند شد.

از سویی هم محبوب‌الله سعیدی، ولسوال امام صاحب کندز می‌پذیرد که حضور افراد مسلح غیرمسئول در این ولسوالی یک چالش بزرگ است؛ اما مقامات محلی برای بازداشت آنان در تلاشند. به گفته ولسوال امام صاحب چندین گروه مسلح غیرمسئول از سوی نیروهای امنیتی در این ولسوالی بازداشت شده‌اند، یکی دو گروه باقیمانده تحت تعقیب نیروهای امنیتی است و به زودی بازداشت خواهند شد.

سید حفیظ‌الله فطرت، رئیس حقوق بشر زون شمال‌شرق، می‌گوید: بیش‌تر خشونت‌‌ها در مناطق تحت نفوذ گروه‌‌های مسلح غیرمسئول انجام می‌شود. گسترش گروه‌‌های مسلح غیرمسئول سبب افزایش نقض حقوق بشر در افغانستان شده است.

افزایش افراد مسلح غیرمسئول سبب مجازات‌های خودسرانه، محاکمه‌‌های صحرایی، قتل‌‌های ناموسی و تجاوز جنسی بر کودکان و دختران در ساحات زیر حاکمیت این گروه‌ها شده است و کمیسیون حقوق بشر از افزایش این تخلفات نگران است.

  • سمیع‌الله قریشی، شانا نیوز، کندز
دکمه بازگشت به بالا