اخبار هیدرافغانستانصلحگزارش

اعلامیه مشترک سیاستمداران افغانستان و طالبان در مسکو

شرکت‌کنندگان دومین نشست بین‌الافغانی در مسکو پس از مذاکرات پشت درهای بسته، یک اعلامیه مشترک منتشر کردند.

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از اسپوتنیک، شماری از سیاستمداران افغانستان و نمایندگان دفتر سیاسی طالبان در قطر پس از برگزاری مذاکرات بین‌الافغانی در مسکو، اعلامیه مشترک منتشر کردند.

در اعلامیه مشترک اشتراک‌کنندگان موارد ذیل آمده است:

  • اشتراک‌کنندگان نشست به رسیدن به صلح سراسری اراده مشترک دارند.
  • موارد مهم مربوط به سرنوشت مردم افغانستان، آینده صلح و ثبات و امنیت مورد بحث قرار گرفتند.
  • هر دو طرف بر آتش‌بس و حفاظت از غیرنظامیان، مسایل زندانیان، بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان، قطع مداخلات خارجی، تحکیم نظام اسلامی، حفظ تمامیت ارضی، وحدت ملی در کشور، حقوق زن و مسایل دیگر بحث‌های موثر و سازنده داشتند.
  • به دلیل این که بعضی مسایل نیاز به بحث بیشتر دارد، در نشست های بعدی ادامه خواهند یافت.

شماری از رهبران و سیاستمداران افغانستان و همچنین نمایندگان گروه طالبان در هفته جاری به مسکو آمده‌اند. در نخست هدف از آمدن این افراد به مسکو اشتراک در کنفرانس به مناسبت ۱۰۰ سالگی روابط دیپلماتیک بین افغانستان و روسیه بود؛ اما در حاشیه این کنفرانس نشست بین‌الافغانی و مذاکرات صلح میان سیاستمداران و طالبان نیز آغاز شد.

قابل ذکر است که اولین میزبانی مسکو از چهره‌های سیاسی افغانستان و طالبان اوایل ماه فبروری بود. در پایان آن نشست سیاستمداران افغانستان و طالبان توافق کردند تا دومین دیدارشان در ماه اپریل (اواخر حمل) در دوحه پایتخت قطر باشد. اما این دیدار نزدیک به زمانی که قرار بود انجام شود، لغو شد.

دکمه بازگشت به بالا