اخبار هیدرافغانستانگزارشمهاجرت

واشنگتن پُست: رهبری طالبان می‌خواهد گفتگو‌های صلح با پیشرفت همراه شود

روزنامه آمریکایی واشنگتن پُست به نشست مسکو با شرکت نمایندگان طالبان و سیاسیون افغانستان تمرکز کرده است.

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از صدای آزادی، به نوشته این روزنامه، برای نخستین بار ملا عبدالغنی برادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر، در برابر دوربین رسانه‌ها ایستاد و از نیاز برای صلح سخن گفت.

با آنکه ملا برادر درباره خروج مکمل نیرو‌های بین‌المللی از افغانستان تاکید ورزید اما به تحلیل واشنگتن‌پُست اظهارات او نشان می‌دهد که رهبری طالبان حالا می‌خواهد تا گفتگو‌های صلح با پیشرفت‌هایی به همراه شود.

در ادامه آمده است که مانند گذشته این نشست هم بدون گفتگوی رو در رو میان نمایندگان حکومت افغانستان و طالبان برگزار شد.

روزنامه واشنگتن پُست به موقف روسیه اشاره می‌کند و می‌گوید این‌ کشور در سال ۱۹۸۹ پس از یک دهه جنگ در افغانستان شکست خورد و حالا دوباره خود را با برنامه خروج نیرو‌های بین‌المللی از افغانستان آماده نفوذ احتمالی می‌سازد.

به نوشته روزنامه، تلاش‌های روسیه همزمان و موازی با گفتگو‌ها میان طالبان و ایالات متحده ادامه دارد و کرملین در عین حال حضور نظامی‌اش را در نزدیکی مرز‌های شمالی افغانستان بیشتر کرده است.

دیفنس پُست

نشریه دیفنس پُست به منار جام در ولایت غور تمرکز کرده است.

در مطلب به نقل از مقام‌ها آمده که روز چهارشنبه گفتند، شماری از شورشیان طالبان بر نیرو‌های افغانستان که برای محافظت از این منار تاریخی گماشته شده بودند، حمله کردند و ۱۸ تن آن‌ها را به قتل رساندند.

به نوشته دیفنس پُست، این حمله هنگامی رخ داد که منار باستانی جام با قِدمت هشتصد ساله، با هشدار سیلاب روبرو شد.

در حال حاضر منطقه‌ای که این منار در آن واقع شده، در اداره گروه طالبان است.

منار جام که ۶۵ متر ارتفاع دارد، از خشت ساخته شده و با ثبت بودن در میراث‌های فرهنگی یونسکو یعنی اداره آموزشی، فرهنگی و علمی سازمان ملل متحد، دومین مناره بلند در جهان است.

نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز به آن زن افغانستانی تمرکز کرده که بیماری اختلال عقلی دارد و درخواست پناهندگی‌اش از سوی حکومت دنمارک رد شده ‌است.

به نوشته روزنامه، زرمینه وزیر که زمانی مدافع حقوق زنان افغانستان بود، حالا در عمر ۷۲ سالگی به چنین بیماری مبتلا شده ‌است.

این زن اکنون در دنمارک به‌سر می‌برد و درخواست پناهند‌گیش رد شده‌ است. شاید او در هفته‌های آینده با خطر خروج از دنمارک روبرو شود.

روزنامه نیویارک تایمز به نقل از اعضای خانواده زرمینه وزیری نوشته که می‌گویند این زن قربانی پالیسی‌های دشوار پناهجویی در دنمارک شده است.

دنمارک در سال ۲۰۰۷ میلادی پناهندگی ۲۲۳ تن را پذیرفت. این شمار در سال ۲۰۱۲ به ۷۲ تن رسید و این‌ کشور در سال ۲۰۱۷ تنها برای سه تن پناهندگی داد.

دکمه بازگشت به بالا