اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارشمحیط زیست

استانکزی: تسلیحات قدرت‌های بزرگ به محیط‌زیست افغانستان آسیب جدی زده است

عباس استانکزی، معاون وزارت خارجه امارت اسلامی می‌گوید که استفاده از سلاح‌های شیمیایی و بمب در چند دهه جنگ باعث تخریب محیط‌زیست شده و به سلامت شهروندان افغانستان آسیب زده است.

به گزارش شانا به نقل از تسنیم؛ «شیرمحمد عباس استانکزی»، معاون سیاسی وزارت خارجه امارت در مراسم هفته جهانی «مبارزه با تغییرات اقلیمی» در کابل اظهار داشت: محیط‌زیست افغانستان در چند دهه اخیر بر اثر جنگ و استفاده کشورهای خارجی از سلاح‌های شیمیایی آسیب دیده است.

وی با تأکید بر اینکه استفاده از تسلیحات شیمیایی و بمب در سال‌های جنگ باعث تخریب محیط‌زیست شده و به سلامت شهروندان افغانستان آسیب زده است، افزود: «روسیه، آمریکا و ناتو با به‌کارگیری سلاح‌های گوناگون به محیط‌زیست افغانستان آسیب جدی وارد کرده‌اند».

استانکزی با اظهار اینکه کشورهای صنعتی باعث تخریب اقلیم شده‌اند و افغانستان نیز از این بحران متأثر شده است، از جامعه جهانی به‌خصوص روسیه، آمریکا و کشورهای عضو ناتو خواست برای بهبود محیط‌زیست در این کشور همکاری‌ اقتصادی و فنی داشته باشند.

«24 اکتبر» به‌منظور مبارزه با عوامل آسیب‌رسان به محیط‌زیست به‌عنوان هفته‌ جهانی «مبارزه با تغییرات اقلیمی» نام‌گذاری شده است.

به‌گفته برخی کارشناسان، تحقیقات علمی نشان داده است افغانستان آسیب‌پذیرترین کشور آسیا و چهاردهمین کشور آسیب‌پذیر جهان در مقابل اثرات سوء تغییر اقلیم است.

دکمه بازگشت به بالا