اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

آمریکا خواستار مذاکرات میان هند و طالبان افغانستان شد

زلمی خلیل‌زاد، نماینده آمریکا در امور افغانستان که به هند سفر کرده است، گفت که این کشور باید نگرانی‌های خود را نسبت به تروریسم به‌طور مستقیم با طالبان مطرح کند.

به گزارش  شانا به نقل از الوقت؛ رسانه «د هندو» گزارش داد که زلمی خلیل‌زاد‌ در دیدار با مقام‌های هندی درباره این‌که چگونه هند می‌تواند نقش فعال‌تری را در روند صلح افغانستان بازی کند بحث کرده ‌است.

خلیل‌زاد در مصاحبه با این رسانه گفت: «هند یک نیروی مهم در افغانستان است و آمریکا از دخیل شدن [هند- طالبان] استقبال خواهد کرد، اگر اتفاق بیفتد. وی همچنین افزود که هند نقش مهمی را در پیشرفت افغانستان نیز داشته‌است؛ اما برعکس در تلاش‌های بین‌المللی صلح نقشی بازی نکرده ‌است.

خلیل‌زاد اظهار داشت: «هند و افغانستان روابط تاریخی با هم دارند و من باور دارم که گفت‌وگو میان هند و طالبان مهم است و این نیز مهم خواهد بود که مسئله قابل نگرانی مثل [تروریسم] مستقیماً مطرح شود.»

پنج‌شنبه هفته گذشته هم‌زمان با آغاز دور جدید سفرهای زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان به شماری از کشورها، سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفت که ملا برادر، معاون سیاسی این گروه با خلیل‌زاد در دوحه دیدار و گفت‌گو کرده‌ است.

به گفته مقامات طالبان، در این دیدار ملا برادر با خلیل‌زاد، دربارۀ سرعت بخشیدن روند تبادل زندانیان، آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و اجرای کامل توافق‌نامه صلح آمریکا با طالبان گفت‌وگو کرده‌ است.

این بار نخست است که ایالات متحده آمریکا به‌گونه عمومی پیشنهاد دخیل شدن مستقیم هند و طالبان را مطرح می‌کند.

این در حالی است که روز پنج‌شنبه، وزیر خارجه هند از افزایش خشونت‌ها در افغانستان ابراز نگرانی کرد و بر تامین امنیت اقلیت‌ها در افغانستان به ویژه سیک‌ها تاکید کرد.

پیشتر آمریکا طی درخواست‌هایی جداگانه خواستار دخالت و میانجی‌گری پاکستان در موضوع مربوط به کاهش خشونت‌ها از سوی طالبان شده بود.

دو سرزمین هند و افغانستان در مقام مهد تمدن‌های کهن و مناطقی همجوار از دیرباز با یکدیگر روابط و مناسباتی گاه دوستانه و گاه خصمانه داشته و در مواردی نیز تاریخی یگانه یافته‌اند؛ هرچند شکل‌گیری کشوری به نام افغانستان به دوونیم سده اخیر باز‌می‌گردد، اما سرزمین کنونی افغانستان و دولت‌های مستقر در آن از جمله دولت‌هایی که مرکزیت آن‌ها در افغانستان امروزی بوده است، با همسایگان خود از جمله هند روابطی داشته‌اند.

روابط رسمی سیاسی و دیپلماتیک هند و افغانستان، پس از وقفه ای در دوران طالبان، با سقوط این دولت از سر گرفته شد. در ۲۱ نوامبر ۲۰۰۱ سفارت هند در دهلی بازگشایی شد و یک ماه بعد در ۲۲ دسامبر همان سال به سطح سفارت ارتقا یافت. در همین ماه جاسوانت سینگ وزیر خارجه هند در مراسم آغاز به کار دولت موقت افغانستان در کابل حضور یافت. پس از مدتی کنسولگریهای هند در هرات، قندهار، مزار شریف و جلال آباد نیز افتتاح شد.

دکمه بازگشت به بالا