اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

پیشنهاد افغانستان؛ روز جهانی یادبود و احترام به قربانیان حملات هراس‌افکنانه

21 آگست به پیشنهاد افغانستان توسط سازمان ملل متحد به‌عنوان «روز جهانی یادبود و احترام به قربانیان حملات هراس‌افکنان» نام‌گذاری شده است.

 افغانستان در دو دهه گذشته بیشتر از فعالیت‌های هراس‌افکنانه متأثر شده است. گروه‌های هراس‌افکن در روند ناامنی نقش داشته‌اند. در شهر مزارشریف نیز شماری از فعالان مدنی گرد آمده‌اند تا از ضررهای جنگ و فواید صلح بگویند و بنویسند. شرکت‌کنندگان این همایش از جنگ بیزارند. آن‌ها جنگ کنونی را به حلقات خارجی پیوند می‌دهند.

شرکت‌کنندگان این برنامه هرچند به تعهدات طالبان بی‌باورند اما خواهان آتش‌بس بدون قیدشرط براساس تصویب جرگه مشورتی صلح برای اعتمادسازی میان طرفین هستند.

چهار سال قبل دولت افغانستان پس از افزایش فعالیت‌های هراس‌افکنانه خواستار نام‌گذاری یک روز برای احترام گذاشتن به قربانیان این حملات شد. این پیشنهاد توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد تایید شد و از آن تاریخ تاکنون ۲۱ آگست به‌عنوان «روز جهانی احترام گذاشتن به قربانیان حملات هراس‌افکنانه گرامیداشت می‌شود.

بر مبنای آمار دفتر یوناما در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی  ۳۴۵۸ افغانستانی غیرنظامی در کشور کشته و مجروح شده‌اند که مسئولیت ۴۸٫۵ درصد این رویداها بر دوش طالبان است.

بلخ با ۳۴۴ کشته و مجروح در صدر و کابل با ۳۳۸ مورد کشته و مجروح در رده دوم است.

  • محمدفردین طاهر نوروزی، خبرگزاری شانا، بلخ
دکمه بازگشت به بالا