اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

فرستاده روسیه: طالبان هم برای صلح و هم برای جنگ آماده هستند

به گزارش شانا به نقل از طلوع‌نیوز؛ ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه برای افغانستان می‌گوید که طالبان هنوز هم آماده هستند تا با ازسرگیری گفت‌وگوهای صلح  میان این گروه و آمریکا توافقات نهایی شود.

وی در گفت‌وگو با یک تلویزیون هندی، گفته ‌است که اگر آمریکاییان جنگ را انتخاب کنند، طالبان نیز آماده جنگ هستند.

کابلوف، در بخش دیگری از سخنانش همچنین افزوده‌ است که طالبان از روسیه خواسته‌ است تا برای ازسرگیری گفت‌وگوهای صلح کمک کند. او می‌گوید که زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه ایالات متحده آمریکا برای صلح افغانستان و همکاران وی نیز برای ازسرگیری این گفت‌وگوها علاقه‌مند هستند.

او افزوده ‌است: «طالبان هنوز هم آماده هستند تا گفت‌وگوها را از سر بگیرند و توافق‌نامه را نهایی کنند؛ اما اگر آمریکاییان جنگ را انتخاب کنند، آنان برای جنگ نیز آمادگی دارند.»

ادریس زمان، معاون سیاسی وزارت خارجه افغانستان می‌گوید تا هنگامی‌ که گروه طالبان با حکومت افغانستان گفت‌وگو نکند، تلاش‌های صلح به نتیجه‌ای نخواهد انجامید.

گفت‌وگوهای آمریکا و طالبان، یک ماه پیش پس از یک حمله انتحاری طالبان در کابل که در آن ۱۲ تن به شمول یک سربار آمریکایی کشته شدند، توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا متوقف شد.

در خلال این مدت، یک هیئت گروه طالبان، به چندین کشور از جمله چین، ایران و روسیه سفر کرد و اخیرأ در هفته گذشته به اسلام‌آباد رفت و با مقام‌های ارشد این کشور دیدار کرد.

رویترز روز گذشته گزارش داد که زلمی خلیلزاد نیز با سفر به اسلام‌آباد با هیئت طالبان دیداری یک ساعته داشته ‌است؛ هرچند جزئیات این دیدار مشخص نشده است، اما ادریس زمان می‌گوید که سفر هیئت طالبان و نمایند‌گان آمریکا به اسلام‌آباد برای گفت‌وگو درباره رهایی شهروندان آمریکایی از بند طالبان بوده ‌است.

با این همه، منابع می‌گویند که قرار است یک نشست برای زمینه‌سازی برای آغاز دوباره گفت‌وگوها میان نمایند‌گان آمریکا و طالبان در پکن برگزار شود.

دکمه بازگشت به بالا