اخبار هیدربین‌المللیگزارش

آمریکا و تلاش برای ایجاد مسیر جدید تدارکاتی به افغانستان

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ فرماندهی ستاد ترابری آمریکا اعلام کرد که واشنگتن با کشورهای آسیای مرکزی درباره احتمال انتقال پروازهای هواپیماهای جنگی، شناسایی و دیگر هواپیماهای آمریکایی در حال گفت‌وگو است.

«نزاویسمیا گازتا» روزنامه چاپ روسیه نوشت: احتمالا آمریکا درباره این موضوع با ترکمنستان و ازبکستان در حال گفت‌وگو است اما عشق‌آباد و تاشکند بطور رسمی این را تایید نکرده‌اند.

براساس این گزارش، وزارت دفاع آمریکا به این کریدور هوایی برای افزایش توان نظامی خود در آسیای مرکزی نیاز دارد که ممکن است تهدیدی برای منافع روسیه باشد.

این روزنامه چاپ روسیه افزود: با وجود بدتر شدن روابط با پاکستان و تعلیق مذاکرات آمریکا با طالبان، اسلام‌آباد مانع حمل محموله‌های نظامی به افغانستان نمی‌شود. از طرف دیگر نیز هیچ عملیات گسترده ناتو در افغانستان برنامه‌ریزی نشده است؛ بنابراین چرا آمریکا در پی پرواز از طریق حریم هوایی کشورهای مشترک‌المنافع و در نزدیکی مرزهای روسیه است؟

«ولادیمیر پاپوف» کارشناس نظامی روس در این باره گفت: آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد کانال تامین تدارکات و کانال نفوذ جدیدی برای افغانستان هستند که از خطرات ناشی از اقدامات اسلام‌آباد نیز مصون باشد، به همین دلیل پنتاگون می‌خواهد هواپیماهای جنگی‌اش بر فراز حریم هوایی کشورهای عضو شوروی سابق پرواز کند.

«شامیل گاریف» کارشناس مسایل نظامی با اشاره به ایجاد کریدور «راه لاجورد» نیز به این روزنامه گفت که واشنگتن با کمک گرجستان، آذربایجان و ترکمنستان در نظر دارد تا از این کریدور نه تنها برای دستیابی به اهدافش در افغانستان بلکه علیه روسیه و ایران استفاده کند.

قرارداد ایجاد کریدور راه لاجورد اکتبر سال ۲۰۱۷ به ارزش ۲ میلیارد دلار و با امضای افغانستان، ترکیه، ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان منعقد شد.

دکمه بازگشت به بالا