اخبار هیدراسلایدافغانستانبین‌المللیعکسگزارش

ظریف: دولت افغانستان می‌تواند از «شبه‌نظامیان فاطمیون» استفاده کند

وزیر خارجه ایران همچنین در رابطه به فعالیت‌های تروریستی طالبان در افغانستان گفت: این گروه اقدامات تروریستی بسیاری انجام داده است. هنوز طالبان را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج نکردیم.

به گزارش شانا به نقل از آناتولی؛ محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفتگوی ویژه با تلویزیون خصوصی طلوع درباره شکل‌گیری شبه‌نظامیان فاطمیون در ایران و اعزام مهاجران افغانستانی به جنگ سوریه از سوی ایران، اعلام کرد: حدود ۲۰۰۰ افغان (لشکر فاطمیون) هنوز هم در سوریه می‌جنگند و ایران آماده ‌است در صورت نیاز نیروهای بیشتر به این کشور بفرستد.

وی ضمن اظهار بی‌اطلاعی از شمار تلفات شبه‌نظامیان فاطمیون تاکنون در سوریه گفت: من تعدادشان را نمی‌دانم اما به خانواده‌ افغان‌ها‌ امتیازاتی می‌دهیم. خانواده‌ آن‌هایی که در جنگ سوریه کشته ‌می‌شوند را تحت پوشش قرار می‌دهیم.

ظریف با بیان اینکه شبه‌نظامیان فاطمیون به خاطر اعتقادات شان به جنگ سوریه رفته‌اند، تاکید کرد: آن‌ها بهترین نیروهای هستند که اگر دولت افغانستان تمایل داشته باشد، می‌تواند در تامین امنیت کشورش از آن‌ها استفاده کند.

وزیر خارجه ایران همچنین در رابطه به فعالیت‌های تروریستی طالبان در افغانستان گفت: این گروه اقدامات تروریستی بسیاری انجام داده است. هنوز طالبان را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج نکردیم.

او با اشاره به اینکه نزدیکی آمریکا و طالبان به ضرر ایران خواهد بود یا نه، تصریح کرد: آن چیزی به ضرر ایران و افغانستان است که آمریکا بنشیند با طالبان توافق امضا کند و بخواهد آن توافق بر مردم افغانستان تحمیل شود.

لشکر «فاطمیون» شبه‌نظامیانی هستند که زیرنظر نیروی قدس سپاه پاسداران ایران فعالیت می کند و از مهاجران افغانستانی با اکثریت قوم هزاره تشکیل شده است. اکثر آن‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی و اقامت در ایران در بدل چند صد دلار حق ماموریت در ماه، تفنگ به دست می‌گیرند و جان خود را به خطر می‌اندازند.

سازمان دیدبان حقوق بشر واقع در شهر نیویورک ایالات متحده آمریکا در آخرین گزارش خود گفته است که ایران کودکان افغانستانی را استخدام می کند تا در سوریه بجنگند. طبق این گزارش «کودکان زیر ۱۴ ساله نیز در کنار نیروهای رژیم اسد در جنگ سوریه استخدام می شوند. سپاه پاسداران از سال ۲۰۱۳ تاکنون هزاران مهاجر افغان که بدون مدرک اقامت قانونی در ایران زندگی می‏‌کنند، را استخدام و به جنگ سوریه اعزام کرده است.»

تاکنون هزاران تن از اعضا یا شبه‌نظامیان وابسته به سپاه پاسداران ایران در سوریه کشته شده اند. بیش از شصت درصد آن‌ها افغانستانی و پاکستانی‌هایی هستند که در قالب لشکر «فاطمیون» و تیپ «زینبیون» توسط سپاه پاسداران، سازماندهی، تجهیز، به سوریه اعزام و پس از کشته شدن در این کشور، اجساد همگی آن‌ها در ایران به خاک سپرده شده‌‌ است.

دکمه بازگشت به بالا