اخبار هیدرافغانستانزنانگزارش

شمار زنان بیوه در افغانستان در حدود ۶۰۰ هزار است

بر بنیاد آمار وزارت کار و امور اجتماعی، حدود ۶۰۰هزار زن بیوه در افغانستان زندگی می‌کند که در حال حاضر اکثر آنان با آزمون‌های زیادی مواجه هستند.

به گزارش شانا به نقل از صدای آمریکا،‌ روز یک‌شنبه ۲۳ جون برابر است به روز بین‌المللی بیوه زنان که در برخی از کشورها از این روز گرامی‌داشت به عمل می‌آید.

افغانستان از کشورهایی است که به علت جنگ و ادامه خشونت‌ها شمار قابل ملاحظۀ زنان بیوه را دارد.

شرین‌تاج، بیوه زن ۵۵ ساله که باشنده ولایت کندز است به صدای امریکا گفت که پنچ کودکش را با «مشکلات زیاد» پرورش کرده است.

شیرین تاج گفت که پس از مرگ شوهرش در یکی از مکاتب در ولسوالی امام صاحب ولایت کندز به عنوان معلم به تعلیم و تربیه کودکان پرداخت و از همین طریق امرار معیشت می‌کند.

خانم تاج افزود: «با استفاده از معاش معلمی کودکانم را بزرگ کردم و حالا هیچ چیزی به شمول زمین، سرای و دکان ندارم. فقط همین معاشم است که با اولادهایم خرج و مصرف می‌کنم که حالا با بسیار مشکلات زیاد مواجه هستم.»

عبدالفتاح عشرت احمدزی، سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی روز یک‌شنبه ۲۳ جون (۲سرطان) به صدای امریکا گفت با انکه تلاش‌ها برای کمک به زنان بیوه و خانواده‌های آنان توسط دولت انجام شده اما هنوز هم بسیاری از بیوه زنان در افغانستان از این کمک‌ها محرومند.

آقای احمدزی افزود که این وزارت یک سروی تازه را برای آمار دقیق زنان بیوه در افغانستان آغاز کرده است.

او همچنین افزود: «بیشتر این زنان در افغانستان شوهرانشان را در جریان جنگ، انفجارها، خشونت‌ها و برخی از موارد دیگر به شمول مرگ‌ طبیعی از دست داده‌اند.»

بر بنیاد یک سروی رسمی که در سال ۲۰۱۵ میلادی انجام شده، در افغانستان حدود ۶۰۰هزار زن، بیوه است.

دکمه بازگشت به بالا