اجتماعیاخبار هیدراسلایدافغانستاناقتصادی

سرمایه‌گذاری صد میلیون دالری افغانستانی‌ها در ایران

رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان می‌‌گوید که سرمایه‌گذاران افغانستانی در سال گذشته نزدیک به ۱۰۰ میلیون دالر در ایران سرمایه‌گذاری کردند.

به گزارش شانا به نقل از خبرآنلاین؛ رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان معتقد است حجم سرمایه‌گذاری افغانستانی‌ها در ایران رو به افزایش است و شکل و حجم تقاضاهای ارائه شده تغییری جدی را تجربه کرده است. این اتفاق در حالی می‌افتد که طی ماه‌های اخیر مهاجرت کارگران ساده افغانستانی از ایران افزایش داشته است.

حسین سلیمی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان معتقد است دور جدیدی از همکاری‌ها در این حوزه میان افغانستان و ایران آغاز شده است. وی با درباره حجم سرمایه‌گذاری صورت گرفته توضیح داد: نزدیک به صد تقاضای سرمایه‌گذاری از سوی  سرمایه‎گذاران افغانستان به تصویب رسیده است و حجم سرمایه‎گذاری آن‌ها در ایران در سال گذشته به حدود هفتاد تا صد میلیون دالر می‎رسد.

سلیمی نزدیکی ایران و افغانستان را فرصت بی‌نظیری برای این سرمایه‌گذاران خواند و گفت: تقاضا برای سرمایه‎گذاری افغانستانی‌ها در ماه‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است و کسانی که متقاضی سرمایه‎گذاری در ایران هستند، نسبت به قبل تغییر کرده‌اند و حتی رقم سرمایه‎گذاری‌هایشان نیز دستخوش افزایش شده است.

وی افزود: با این روند، پیش‌بینی می‌شود میزان سرمایه‌گذاری افغانستانی‌ها در سال جاری به بیش از ۱۵۰ میلیون دالر برسد.

رئیس هیئت سرمایه‌گذاری‌های خارجی اتاق ایران در پاسخ به این سئوال که دلیل افزایش تقاضا برای سرمایه‌گذاری در ایران را چه بوده است؟ گفت: به نظر می‌رسد با توجه به ناآرامی‌های اخیر در افغانستان و نگرانی‌های ایجاد شده در این کشور، بسیاری از کسانی که نگران از بین رفتن اموال خود هستند راهی ایران و دیگر کشورها شده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که افغانستانی‌ها بیشتر در چه حوزه‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند؟ توضیح داد: بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاری‌های افغانستانی‌ها در ولایت خراسان رضوی صورت می‌گیرد و آن‌ها در حوزه تولید فرش‌ماشینی، پارچه‌بافی، تولید ترشی و مربا و همچنین سایر مواد غذایی و خوراکی نظیر رب فعالیت دارند. در عین حال برخی نیز در تولید انواع گیاهان و میوه‌های گلخانه‌ای فعالیت دارند اما نکته مهمی که باید بدان توجه کرد این است که سرمایه‌گذاری‌های افغانستانی‌ها با هدف تامین اقلام موردنیاز کشورشان صورت می‌گیرد و بخش مهمی از تولیدات آنها به همین کشور صادر می‌شود.

 رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان افزود: به عبارت دیگر آن‌ها به واسطه شناخت عمیقی که از بازار افغانستان دارند، نسبت به تولید کالاهای مورد نیاز کشورشان در ایران اقدام می‌کنند و سپس این اقلام را به بازارهای هدف صادر می‌کنند.

دکمه بازگشت به بالا