اخبار هیدرافغانستانگزارش

مقامات امنیتی: طالبان جنگ می‌خواهند، نه صلح!

فرمانده ارتش افغانستان اعلام کرد که گروه طالبان طی ماه گذشته تمام تلاش‌های خود را برای گرفتن چند ولایت از جمله هلمند، غزنی، قندهار و فراه انجام دادند که موفق نشدند، اما اکنون به گرفتن ولسوالی‌ها تمرکز کرده اند.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا؛ فرمانده ارتش افغانستان اعلام کرد که گروه طالبان طی ماه گذشته تمام تلاش‌های خود را برای گرفتن چند ولایت از جمله هلمند، غزنی، قندهار و فراه انجام دادند که موفق نشدند، اما اکنون به گرفتن ولسوالی‌ها تمرکز کرده اند.

«ژنرال محمدیاسین ضیا» گفت که پیشروی‌هایی که آن‌ها در ۴ ولسوالی داشته‌اند به دلیل قوی بودن آن‌ها نبوده است، اما مسائلی چون تلفات غیرنظامی و نیروهای دولتی باعث شد که ما جان نیروهای خود را بیشتر اهمیت بدهیم اما طرح جدید نهادهای امنیتی آماده شده و بزودی مناطق از دست رفته را بازپس خواهیم گرفت.

ضیا گفت که ارتش افغانستان در حال بازنگری بر شیوه جنگ علیه طالبان است و طرح جدید طوری تنظیم شده است که ما می‌خواهیم از شیوه جنگی استفاده کنیم که هزینه مالی کمتر داشته باشد و از تجهیزاتی استفاده کنیم که هزینه آن کمتر باشد.

وی گفت که به جای انجام بمباران هوایی زیاد، نیروهای ارتش را با دوربین‌های دید در شب تجهیز می‌کنیم که نتیجه فوق‌العاده خوب داشته و بزودی این روند تکمیل می‌شود و نتیجه آن رضایت‌بخش است.

فرمانده ارتش افغانستان گفت که نیروهای هوایی افغانستان نیز توانایی‌های خوبی دارند و تاکنون حملات موفقی را در قلب دشمن انجام داده‌اند که در تعدادی از آن‌ها نیز شماری زیادی از زندانیان آزاد شده و و مراکز مواد مخدر طالبان نیز تخریب و از بین رفته‌اند.

وی گفت که در صورت نیاز نیروهای هوایی ارتش می‌تواند در هر نقطه افغانستان دشمن را هدف قرار داده و از نیروهای ارتش در جنگ حمایت کند و در این رابطه مشکلی وجود ندارد.

«احمدضیا سراج» رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان نیز در این نشست گفت که هفته گذشته پرتلفات‌ترین هفته برای طالبان بود. براساس اطلاعات به دست آمده به دلیل همین تلفات سنگین طالبان، مشکلاتی نیز بین فرماندهان جنگی این گروه با ملایعقوب، فرمانده عمومی آن‌ها به وجود آمده که آن‌ها نتوانسته‌اند از نیروهای خود به صورت درست استفاده کنند.

وی گفت که به همین دلیل طالبان اکنون سربازگیری اجباری به‌ویژه در بین کودکان را آغاز کرده است که دولت نیز برای جلوگیری از این کار طرح‌هایی را در دست انجام دارد.

سراج همچنین گفت که روابط القاعده با گروه طالبان از سطح روابط سیاسی و راهبردی به روابط خانوادگی ارتقاء یافته و به هیچ‌وجه شاهد قطع روابط القاعده و طالبان نخواهیم بود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا القاعده بار دیگر خطری را متوجه غرب می‌سازد، گفت که طالبان نیت این کار را دارد و برای همه آشکار است و در ماه‌های اخیر فعالیت‌های خود را نیز به وضوح سرعت بیشتری بخشیده و غرب را تهدید نیز کرده‌اند که اگر توانایی آن‌ها اجازه دهد، دریغ نخواهد کرد.

رئیس امنیت ملی افغانستان گفت که طالبان به همراه حامیان خارجی خود اکنون بر جنگ روانی علیه دولت و مردم افغانستان تمرکز کرده‌اند و از رسانه‌ها نیز خواست که هوشیار باشند علیه جنگ روانی آن‌ها ایستادگی کنند.

وی گفت که طالبان چتر حمایتی تمام گروه‌های تروریستی است که بدون حمایت طالبان هیچ یکی از گروه‌های تروریستی نمی‌توانند در افغانستان زندگی کنند.

«حمدالله محب» مشاور امنیت ملی افغانستان هم در این کنفرانس گفت که طالبان به صلح باور ندارد و جنگ را انتخاب کرده است اما موفق نخواهند شد.

محب درباره قطع روابط سیاسی پاکستان با شخص خودش گفت که تاکنون هیچ اطلاع رسمی به افغانستان داده نشده و اگر این خبر درست هم باشد از طریق دستگاه سیاست خارجی پاسخ مناسب داده خواهد شد.

اما وی گفت که از این خبر زیاد نگران نیست زیرا پاکستان در حال حاضر نیز با افغانستان روابط دوستانه ندارد که این روابط خراب شود.

به گفته محب، عملکرد پاکستان در مقابل افغانستان برای همه روشن است و دیگر چیزی پوشیده باقی نمانده است اما وی از پاکستان خواست که به جای حمایت از طالبان و تروریست‌ها انرژی خود را برای همکاری و دوستی با افغانستان هزینه کند تا شاهد پیشرفت‌های خوبی در منطقه و روابط دو کشور باشیم.

مشاور امنیت ملی افغانستان در پایان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که از اینکه چرا رئیس جمهوری غنی خواستار ملاقات با ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان به‌صورت پنهانی شده است، گفت: ۱۲ ماه می‌شود که هیچ شواهدی مشاهده نشده است که وی با کسی ملاقات کرده باشد و یا هم تصویر و صدایی از رئیس جمهوری در این خصوص درز کرده باشد.

وی گفت که اطلاعات امنیتی نشان می‌دهد ملا هبت‌الله در ۱۲ ماه گذشته با هیچ کسی ملاقات نکرده و بودن و نبودن وی مشکوک است و به شایعات بی‌اساس باور نکنید.

خان‌آغا فرهمند، خبرگزاری شانا، کابل

دکمه بازگشت به بالا