اخبار هیدراسلایداقتصادیعکسگزارش

سازنده سبک‌ترین موترهای تندرو دنیا کیست؟

۱۱۳ سال پیش در ۱۷ نوامبر ۱۹۰۶ «سویی‌شیرو هوندا» در روستای کومیو در جنوب ژاپن زاده شد. او می‌گفت: موفقیت دستآورد یک درصد از کاری است که ۹۹ درصدش به ناکامی انجامیده است.

به گزارش شانا به نقل از دویچه‌وله؛  هوندا ۱۶ ساله بود که برای بهبود وضعیت زندگی درس را رها کرد و در توکیو در یک کارخانه تعمیر دوچرخه و موتر/ خودرو مشغول کار شد، او می‌گفت: «حال کسی را داشتم که دارد از گرسنگی می‌میرد و به جای وعده‌ای خوراک از او می‌خواهند اصول تغذیه درست را بیاموزد.»

۲۵ ساله بود که به زادگاهش بازگشت و یک شرکت ترمیم و تکامل موتر/ خودرو را بنیان نهاد. در کنار کار در مسابقات موتررانی/ اتوموبیل‌رانی شرکت می‌کرد و رکوردهای سرعت را می‌شکست؛ اما در یکی از این مسابقات چنان زخمی شد که دست از این کار کشید.

۳۶ ساله بود که با فروش آن شرکت و طرح‌های بهینه‌سازی موترها/ خودروها شرکت «هوندا» را گشود که حاصل توسعه یک کلبه چوبی بود که در آن دوچرخه‌های موتوردار می‌ساخت؛ ولی دیری نپایید که بزرگ‌ترین سازنده موتورسیکلت‌سازی در جهان به شمار آمد.

موتور طراحی او با تقویت بدنه دوچرخه ایجاد شد که هم ارزان و هم بسیار کاربردی بود. او در ادامه موتورهای پیشرفته‌تر و قایق موتوری نیز تولید کرد. در آغاز سال ۱۹۶۰ نخستین موتر/ خودرو جاده‌ای هوندا تولید شد و با تلاش‌های او پای این محصولات به آمریکا و کانادا نیز رسید. از آنجا که این محصولات کوچک بودند نخست در غرب چندان مورد توجه قرار نگرفتند؛ ولی در نسل‌های بعدی تحولی در تولیدات آن صورت گرفت. او بخشی از موفقیتش را وامدار همکاری با شرکت فوجی ساوا در بازاریابی و توزیع بود.

۶۶ ساله بود که بازنشسته شد؛ اما پیشنهادهای او در بهینه‌سازی تولیدات شرکت چنان کارآمد بودند که مدال افتخار صنعتگران خلاق «جِیمز وات» را دریافت کرد.

سویی‌شیرو هوندا در ۸۴ سالگی در پایتخت ژاپن درگذشت.

دکمه بازگشت به بالا