اخبار هیدرافغانستانانتخاباتگزارش

سازمان ملل سند حمایت مالی و فنی از انتخابات افغانستان را امضا کرد

نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان در نشست مشترکی با کمیسیون‌های انتخاباتی، سند حمایت مالی و فنی از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را به امضا رساند.

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از شفقنا؛ «تدامیچی یاماموتو» نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان در نشست مشترکی با اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی اعلام کرد که این سازمان به حمایت مالی و فنی از کمیسیون‌های انتخاباتی متهعد است تا انتخابات ریاست جمهوری به درستی و بدون هیچ مشکلی برگزار شود.

وی یادآوری کرد که ۴۳ کارشناس بین‌المللی، ۱۳۴ کارشناس داخلی در بخش‌های مختلف از جمله فنی، تدارکات و مشورت‌دهی از طرف سازمان ملل با کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان در راستای برگزاری انتخابات همکاری خواهند کرد.

با وجود حضور شمار بسیاری از کارشناسان بین‌المللی در روند انتخابات؛ اما نماینده ویژه سازمان ملل تاکید کرد که انتخابات باید به رهبری و مالکیت افغانستانی‌ها برگزار شود.

«زهر‌ه بیان شینواری» رئیس کمیسیون شکایات انتخابات افغانستان نیز در این نشست گفت: برای برگزاری انتخابات موفق لازم است  تمامی شرکای انتخاباتی، به‌ویژه جامعه‌ جهانی با کمیسیون‌های انتخاباتی این کشور همکاری کنند.

وی تصریح کرد که کمیسیون‌های انتخاباتی از هزینه کمک‌های مالی سازمان ملل در امور غیرضروری خودداری خواهند کرد. وی خواستار همکاری و حمایت فنی سازمان ملل در استفاده از سامانه‌های بیومتریک در انتخابات شد.

این در حالی است که دفتر نمایندگی سازمان ملل در کابل پیش از این حمایت مالی از انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان را به اصلاحات اساسی در کمیسیون‌های انتخاباتی این کشور مشروط کرده بود.

دکمه بازگشت به بالا