اجتماعیاخبار هیدراسلایدافغانستان

حارث: از هزینه مبارزه با ویروس کرونا «موبایل» و «تخت‌خواب» خریداری شده است

یافته‌های ابتدایی اداره بازرس ریاست‌ جمهوری نشان می‌دهد که از بودجه اختصاص‌یافته برای مبارزه با ویروس کرونا در ولایت‌ها، خریداری‌های غیرضروری و غیرمرتبط صورت گرفته است.

به گزارش شانا به نقل از روزنامه راه مدنیت؛ غزال حارث، رییس این اداره، امروز شنبه (۴اسد) در نشستی خبری گفت که این اداره، بررسی‌های ابتدایی خود را درباره قاچاق دستگاه‌های تنفسی (وتلانتور) به پاکستان، حیف‌ومیل بودجه کرونا در ولایت‌ها، عدم پرداخت معاشات کارمندان صحی و قراردادی‌های مبارزه با فساد انجام داده است.

دربررسی‌های اداره بازرس ریاست‌جمهوری هنوز اتهام قاچاق دستگاه‌های تنفسی به پاکستان، ثابت نشده است؛ ولی فهرست دقیقی از خریداری این دستگاه‌ها نیز در وزارت صحت عامه وجود ندارد.

غزال حارث گفت: از شروع بررسی‌ها تاکنون، مسوولان وزارت صحت عامه ارقام متفاوتی از موجودی دستگاه‌های تنفسی ارایه کرده‌اند و به همین علت، در برخی مراکز صحی ولایت‌ها دستگاه‌های تنفسی اضافی نگهداری می‌شود.

به گفتهٔ رییس ادارهٔ بازرس ریاست‌جمهوری، در فهرست نهایی وزارت صحت عامه ۳۳۵دستگاه تنفسی وجود دارد که از این‌ میان ۲۶۹دستگاه وجود دارد. او می‌افزاید: تک‌تک این دستگاه‌ها بررسی خواهد شد.

ادارهٔ بازرس ریاست‌جمهوری همچنین درباره چگونگی مصرف بودجه اختصاص‌یافته برای مبارزه با کرونا در ولایت‌ها افزود که این پول باید مطابق طرزالعمل مصرف بودجه و طرزالعمل تدارکات اضراری مصرف شود.

این اداره از میان ۳۴ولایت، مصرف بودجهٔ مبارزه با ویروس کرونا را تنها در چهار ولایت بررسی کرده است.

یافته‌های ابتدایی نشان می‌دهد که در بسیاری موارد اجنسا با قیمت زیاد خریداری‌ شده است؛ مثلا یک موبل فرنیچر چینایی به قیمت ۷۳هزار افغانی خریده شده است؛ درحالی‌که این جنس در بازار حدود ۳۰ تا ۳۵هزار افغانی قیمت دارد.

به گفتهٔ غزال حارث، از بودجه مبارزه با ویروس کرونا خریدارهای غیرمرتبط نیز صورت گرفته است؛ مثلا در برخی ولایت‌ها تخت‌خواب، لنز کمره، تلویزیون‌های بزرگ و سیت‌های موبایل خریداری ‌شده است.

ادارهٔ بازرس ریاست‌جمهوری تا کرد که مشکلاتی در مصرف بودجه وجود دارد و پس از بررسی‌ها، حیف‌ومیل‌کنندگان بودجه مبارزه با ویروس کرونا به نهادهای عدلی و قضایی معرفی خواهند شد.

دکمه بازگشت به بالا