اخبار هیدراسلایدافغانستانبین‌المللیگزارش

آگاهی ترامپ از همکاری روسیه با طالبان برای کشتن نیروهای آمریکایی

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از یورنیوز؛ خبرگزاری آسوشیتدپرس امروز سه‌شنبه ۳۰ ژوئن در گزارشی اختصاصی به نقل از مقام‌های آگاه نوشت که مقام‌های ارشد کاخ سفید از بیش از یک سال پیش از گزارش‌های اطلاعاتی طبقه‌بندی‌شده درباره همکاری‌های میان مسکو و طالبان آگاه بوده‌اند و این گزارش‌های اطلاعاتی به اطلاع دونالد ترامپ رسیده است.

این گزارش بعد از آن منتشر می‌شود که روزنامه نیویورک تایمز از همکاری میان مسکو و گروه طالبان برای کشتن نیروهای آمریکایی پرده‌برداری کرده بود. مقام‌های دولت دونالد ترامپ البته این گزارش‌ها را «بی‌اساس» خوانده‌اند.

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا روز ۲۷ ژوئن در گزارشی ادعا کرده بود تحقیقات مقامات اطلاعاتی ایالات متحده حاکی از آن است که یک واحد اطلاعاتی نظامی روسیه، در خلال مذاکرات صلح برای پایان دادن به جنگ بیست سالهٔ افغانستان، مخفیانه به شبه‌نظامیان مرتبط با طالبان پول داده تا نیروهای ائتلاف بین‌المللی حاضر در افغانستان از جمله سربازان آمریکایی را بکشند.

نیویورک تایمز نوشته است که گزارش این تحقیقات در اختیار دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا قرار گرفته و شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز این موضوع را در نشستی در ماه مارس به بحث گذاشته است.

با این حال آقای ترامپ در نخستین واکنش به این گزارش که تکذیب روسیه و طالبان را نیز در پی داشت، گفت: «کسی به من، مایک پنس که معاونم یا مارک میدوز، رئیس کارکنان کاخ سفید درباره حمله کذایی به نیروی ما در افغانستان از سوی روسیه اطلاعی نداده است.»

وی با حمله به روزنامه نیویورک تایمز، مطلب این رسانه را «خبر جعلی» توصیف کرده و گفته بود که حملات زیادی به نیروهای آمریکایی در افغانستان صورت نگرفته است. وی همچنین بار دیگر این ادعا را تکرار کرد که هیچ رئیس جمهوری در تاریخ آمریکا به اندازه او نسبت به دولت روسیه سختگیر نبوده است.

با این وجود گزارش اختصاصی خبرگزاری آسوشیتدپرس اظهارات دونالد ترامپ را رد می‌کند. این خبرگزاری همچنین روز دوشنبه از جان بولتون در این باره پرسیده است که مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا، از پاسخ به آن طفره رفته است.

این افشاگری‌ها در حالی صورت گرفته که آسوشیتدپرس روز یک‌شنبه گزارش داد در ابتدای سال جاری یک گزارش توجیهی اطلاعاتی دیگر در این رابطه به رئیس جمهوری آمریکا ارائه شده است. موضوعی که رابرت اوبراین، مشاور کنونی امنیت ملی کاخ سفید آن‌را تکذیب کرده است. آقای اوبراین در این باره می‌گوید این گزارش‌ها هنوز تأیید نشده‌اند؛ اما در صورتی که مورد تأیید نهادهای امنیتی و اطلاعاتی قرار گیرند، دولت برای انجام اقدامات لازم آماده خواهد بود.

همزمان ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز با رد گزارش نیویورک‌تایمز گفته که اعضای این گروه چنین پیوندی با واحد جاسوسی کشور دیگر ندارند و این گزارش صحت ندارد. وی معتقد است که چنین ادعاهایی برای بدنام کردن طالبان است.

حالا رسانه‌های آمریکایی با این اتفاقات فضای تازه‌ای برای حمله به دونالد ترامپ پیدا کرده‌اند. منتقدان رئیس جمهوری آمریکا او را مورد پرسش قرار داده‌اند که چرا با وجود این که از اقدامات ضدآمریکایی روسیه علیه نیروهای این کشور مطلع بوده، اقدامات تنبیهی علیه مسکو به اجرا نگذاشته است.

جو بایدن، نامزد رقیب ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری هم در واکنش به انتشار این گزارش‌ها گفته است چنانچه این گزارش درست باشد، آنگاه آن را باید «افشاگری واقعاً تکان‌دهنده‌ای» درباره رئیس جمهوری آمریکا و شکست او در محافظت از نیروهای آمریکایی حاضر در افغانستان، همچنین شکست او در ایستادگی در برابر روسیه دانست.

به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به انتخابات آمریکا، پرونده‌ها و گزارش‌هایی از این دست بیش از قبل منتشر خواهد شد تا گروه‌های سیاسی بتوانند با مدد گرفتن از آن زمینه شکست رقیب خود را فراهم سازند.

دکمه بازگشت به بالا