گزارش

انتقاد اقوام ترکمن افغانستان از سهم نداشتن در مذاکرات صلح

در نشست مشورتی که به هدف حمایت از پروسه صلح از سوی اقوام ترکمن افغانستان در ولایت بلخ برگزار شد، این قوم از حاشیه رانده شدن شان توسط حکومت، انتقاد می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری شانا، شماری از اقوام ترکمن افغانستان امروز(شنبه، ۱۴ حمل) از پانزده ولایت گردهم‌ آمده و نشست مشورتی را به هدف حمایت از صلح و انتقاد از نادیده گرفته شدن شان از سوی حکومت در مذاکرات صلح با طالبان ابراز کردند.

در این نشست که بیش دوصد تن از بزرگان قوم ترکمن در شهر مزارشریف گرد آمده‌اند حکومت را به بی‌پروایی در برابر این قوم متهم می‌کنند.

ترکمن‌های افغانستان در بلخ با آن‌که پروسه صلح را برای شهروندان کشور سرنوشت ساز می‌دانند، اما از حاشیه رانده شدن شان در این روند انتقاد کردند و گفته‌اند که این قوم با داشتن بیش سه میلیون جمعیت در کشور، از سوی دولت نادیده گرفته شده‌اند.

به گفته‌ای شماری از بزرگان قوم ترکمن در بلخ، افغانستان خانه مشترک تمامی اقوام ساکن در این کشور است و طبق قانون اساسی همه اقوام باید از حقوق و امتیازات مساوی برخوردار باشند.

آنها گفته‌اند که دولت باید در نشست استانبول که قرار است بزودی آغاز شود یک نماینده از اقوام ترکمن را نیز شامل این مذاکرات بسازند.

دکمه بازگشت به بالا