اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

اتمر: ترکیه آماده است امنیت میدان هوایی کابل را تأمین کند

وزیر خارجه افغانستان پس از دیدار با همتای ترکی خود گفته است که آنکارا علاقه‌مند سرمایه‌گذاری در پروژه‌های اقتصادی در افغانستان است.

به گزارش شانا به نقل از اسپوتنیک؛ محمدحنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان می‌گوید که وزیر امور خارجهٔ ترکیه با اشاره به نشست اخیر رهبران ناتو در بروکسل، اظهار داشت که کشورش متعهد به ادامۀ همکاری و حمایت از افغانستان، به‌ویژه تسهیل گفتگوهای صلح، حفظ دستاوردهای مشترک دو دهه گذشته، تأمین امنیت میدان هوایی کابل و علاقه‌مند سرمایه‌گذاری در پروژه‌های اقتصادی در افغانستان است.

پیش از این گزارش شده بود که رجب طیب اردوغان، رییس ‌جمهور ترکیه در دیدارش با جو بایدن، رییس ‌جمهور آمریکا در حاشیۀ نشست بروکسل درباره تأمین امنیت میدان هوایی کابل توسط نیروهای ترکی توافق کرده است.

پیش از این آقای اردوغان گفته بود که ترکیه تنها کشوری است که در گیرودار خروج نیروهای خارجی از افغانستان به بهبود وضعیت این کشور می‌تواند سودمند واقع شود.

اتمر یادآوری کرد: «ما قبلاً با ناتو و ایالات متحده برای حضور آن‌ها در افغانستان توافق کرده بودیم، اما اکنون آن‌ها سربازان خود را از کشور بیرون می‌کنند.»

وی گفت: ما از آن‌ها تشکّر می‌کنیم و می‌خواهیم همکاری آن‌ها پس از خروج نیروها با افغانستان ادامه یابد.»

وی درباره تامین امنیت توسط ترکیه گفت: «این اقدام بسیار مهمی است. میدان هوایی کابل، برای استفاده نمایندگی‌های دیپلماتیک در افغانستان در دسترس باشد. ترکیه پیش‌قدم شده و در این مورد حمایت کامل ارائه کرده است.»

وزیر امور خارجه کشور از حمایت و همکاری‌های ترکیه با افغانستان در بخش‌های مختلف قدردانی کرد و نقش آن‌ کشور را در تأمین صلح و آتش‌بس دایمی در افغانستان، مهم و ارزنده خواند.

دکمه بازگشت به بالا